Wakuli: dat is nog eens andere koffie

Wakuli: dat is nog eens andere koffie

Wakuli schenkt al 5 jaar een bakkie pleur dat de koffie-industrie moet veranderen. Met de opening van een handvol winkels in ruim een jaar tijd geeft de d2c-speler gas op zijn fysieke retailstrategie. Wakuli moet een kruising zijn tussen Simon Lévelt en Starbucks, ‘maar dan wel voor de volgende generatie’.

 

Een aantal jaar werkte Yorick Bruins als consultant met koffieboeren aan directe markttoegang en toegang tot kapitaal. Wat hij meemaakte zette hem aan het denken. “Ik zag te vaak dat goede kwaliteit koffie voor weinig geld in een niet-transparante keten werd verkocht. Niet eerlijk en niet houdbaar op de lange termijn.”


Met oud-studiegenoot Lukas Grosfeld richtte hij daarom in 2019 Wakuli (Swahili voor ‘boeren’) op.


Hun missie: de traditionele koffie-industrie veranderen. Wakuli heeft een directe relatie met zijn koffieboeren, die alleen de goede koffiebonen leveren en een eerlijke prijs betaald krijgen. Daarnaast investeert het bedrijf met de boeren in regeneratieve productie zodat de koffieproductie de grond niet uitput.


“We...

Wakuli schenkt al 5 jaar een bakkie pleur dat de koffie-industrie moet veranderen. Met de opening van een handvol winkels in ruim een jaar tijd geeft de d2c-speler gas op zijn fysieke retailstrategie. Wakuli moet een kruising zijn tussen Simon Lévelt en Starbucks, ‘maar dan wel voor de volgende generatie’.

 

Een aantal jaar werkte Yorick Bruins als consultant met koffieboeren aan directe markttoegang en toegang tot kapitaal. Wat hij meemaakte zette hem aan het denken. “Ik zag te vaak dat goede kwaliteit koffie voor weinig geld in een niet-transparante keten werd verkocht. Niet eerlijk en niet houdbaar op de lange termijn.”


Met oud-studiegenoot Lukas Grosfeld richtte hij daarom in 2019 Wakuli (Swahili voor ‘boeren’) op.


Hun missie: de traditionele koffie-industrie veranderen. Wakuli heeft een directe relatie met zijn koffieboeren, die alleen de goede koffiebonen leveren en een eerlijke prijs betaald krijgen. Daarnaast investeert het bedrijf met de boeren in regeneratieve productie zodat de koffieproductie de grond niet uitput.


“We werken toe naar een leefbaar inkomen voor de boeren”, vat Bruins samen. “Als zij een goed inkomen krijgen, kunnen we samen investeren in hoge kwaliteit koffie. Dat is ook het segment waarin wij zitten: specialtykoffie.” Wakuli begon als online d2c-speler aan zijn avontuur in de koffiewereld en biedt middels een abonnementsvorm koffie aan Nederlandse huishoudens aan. Met investeringsrondes werd meer dan 2 miljoen euro opgehaald om het bedrijf te laten groeien.


Met een strategie die niet gericht is op de laagste prijs moet je als kleine speler je tussen de grote merken zien te vechten. Dan is de koffiemarkt ook nog eens heel verzadigd en wil Wakuli zijn verhaal kwijt kunnen aan de consument. Bruins legt het uit: “We willen nu niet in het supermarktschap liggen. Dan kunnen we de boodschap, de toelichting over de smaak en hoe deze koffie is geproduceerd en waarom het deze prijs waard is, niet vertellen. En dat is juist onze missie.”


Bij de onlineklanten die thuis koffie bestellen wordt deze informatie allemaal op papier bij het pakket geleverd. Ook kunnen de klanten zelf informatie opzoeken op de website van het bedrijf.

 

Winkels

Een andere optie om je verhaal te vertellen is door eigen winkels te openen. De Amsterdamse onderneming opent in oktober 2022 dan ook aan de Linnaeusstraat zijn eerste vestiging. In ruim een jaar daarna volgen er nog 4, allemaal in de hoofdstad, daar waar de doelgroep ruim aanwezig is.


De laatste van deze 5 winkels is ingericht volgens een ander concept. Volgens Wakuli moet deze winkel meer concurreren met de supermarkt. Het assortiment is dus breder en er is ruimte voor verkoop van bonen en machines. Ook worden er workshops gegeven. De vijfde winkel is daarnaast meer gericht op de consument die thuis koffie drinkt, ook al is de koffiebar voor koffie-to-go nog wel aanwezig. “Het voordeel van een eigen winkel is dat je de storytelling ook daar kunt doen. In de winkels kun je zien hoeveel de boeren boven de marktprijs betaald hebben gekregen, maar we geven ook persoonlijk advies om zelf thuis de perfecte kop koffie te zetten. Het moet leuk worden om koffie te maken. Die klantbeleving plus de smaak en het verhaal maakt dat mensen willen komen.”


Die koffie-to-go is ook bedoeld om de consument langzaam te ‘nudgen’ om thuis betere koffie te gaan drinken. Zo is Wakuli, volgens Bruins, een kruising tussen Simon Lévelt en Starbucks, ‘maar dan wel voor de volgende generatie’. De doelgroep van Wakuli is de groep consumenten die bereid is om iets lekkers voor zichzelf te halen. “Je ziet dat mensen al speciaalbier, speciale wijnen en andere soorten brood voor zichzelf willen kopen. De huidige generatie gaat op zoek naar kwaliteit en duurzaamheid. Dat moet met koffie dus ook kunnen.”


Bruins denkt dat die doelgroep steeds meer opkomend is. Wakuli mikt dan volgens de oprichter niet alleen op de mensen die wat willen besteden buiten de deur, maar juist ook thuis. “We willen dat mensen meer besteden aan de hoge kwaliteit koffie, want dat is ook de enige manier waarop wij de boeren een eerlijk inkomen kunnen geven. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat de koffie lekkerder kan zijn dan de bittere smaak die de drank nu vaak heeft.”

Uitbreiding

En wat betreft al die concurrentie, zoals Nestle en Douwe Egberts; eigenlijk hoopt Bruins vooral dat het medestanders worden. Hij wil iedere koffieverkopende partij van adviezen voorzien. “Ik nodig iedereen uit om te praten over hoe we de koffie duurzamer kunnen maken. Uiteindelijk is het belangrijk dat de keten als geheel verandert. Zo kunnen we ook over 20 jaar nog lekkere koffie drinken. We helpen op die manier de planeet door het duurzamer te doen en de consument door het lekkerder te maken.” De uitnodiging werd vooralsnog niet geaccepteerd door de grote spelers.


Bruins is optimistisch over de toekomst van Wakuli. Naast de 5 winkels in Amsterdam wil Wakuli in de fysieke retail verder uitbreiden. Bruins kan nog niet zeggen of die winkels ook worden ingericht volgens het nieuwste winkelconcept. Wel weet hij dat hij er 10 winkels bij wil hebben, ook buiten Amsterdam. Daarbij kijkt hij eerst naar Utrecht en Haarlem. Over niet al te lange tijd moeten daar ook steden als Groningen, Nijmegen en Tilburg aan worden toegevoegd. “We hebben veel onlineklanten, dus we weten waar zij zitten. Het is mooi om die mensen ook een offline optie te kunnen bieden. Zo versterken de verschillende kanalen elkaar: onlineklanten die bij ons langskomen en klanten uit de winkels die daarna online een abonnement afsluiten”, vertelt Bruins. “We willen niet alleen een merk in de Randstad blijven, maar juist ook daarbuiten het verschil maken.”


Nog verder in de toekomst kijkend ziet Bruins mogelijkheden voor het buitenland. Bruins: “In 2025 willen we buiten de landsgrenzen kijken. Uiteindelijk willen we gewoon doorgroeien, want met iedere kilo die wij verkopen helpen we mens en planeet vooruit. In de koffiemarkt in Nederland gaat ongeveer 1,3 miljard euro om, maar voor ons maakt omzetgroei niet uit. Die is voor ons niet heilig, de missie wel. Als we uiteindelijk 2 á 3 procent van de koffiemarkt in Nederland in handen krijgen, kunnen we al veel impact maken.”

 

 

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!