Is het hommeles in de dierenretail?

Is het hommeles in de dierenretail?

RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Ward van der Stee, sectoranalist retail & leisure bij ABN Amro. De aanleiding: het faillissement van dierwinkelketen Dierspecialist.
 

De afgelopen maanden borrelt het in de dierenretail. Vorige week bleek dat winkelketen Dierspecialist niet doorstart en definitief de deuren sluit, nadat moederbedrijf Target Pet Holding eind 2023 al op de fles ging. Rond diezelfde tijd kwam de Nederlandse diersuper Jumper in Duitse handen. Intussen dendert Zooplus online maar door en blijft Pets Place locaties openen. Wat is er aan de hand in dierenland?
 

Staan de gebeurtenissen rondom Dierspecialist, Target Pet Holding en Jumper op zichzelf? 

“Nee. Veel partijen die gericht zijn op fysieke winkels, hebben het simpel gezegd zwaar. Zeker als ze zelf niet zoveel omvang hebben, en dus weinig marktmacht. 
 

Dierwinkelketens hebben met name online veel concurrentie. Het is immers niet zo dat alleen specifieke dierenwinkels in het onlinespel zitten. Men denkt al snel aan Zooplus...

RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Ward van der Stee, sectoranalist retail & leisure bij ABN Amro. De aanleiding: het faillissement van dierwinkelketen Dierspecialist.
 

De afgelopen maanden borrelt het in de dierenretail. Vorige week bleek dat winkelketen Dierspecialist niet doorstart en definitief de deuren sluit, nadat moederbedrijf Target Pet Holding eind 2023 al op de fles ging. Rond diezelfde tijd kwam de Nederlandse diersuper Jumper in Duitse handen. Intussen dendert Zooplus online maar door en blijft Pets Place locaties openen. Wat is er aan de hand in dierenland?
 

Staan de gebeurtenissen rondom Dierspecialist, Target Pet Holding en Jumper op zichzelf? 

“Nee. Veel partijen die gericht zijn op fysieke winkels, hebben het simpel gezegd zwaar. Zeker als ze zelf niet zoveel omvang hebben, en dus weinig marktmacht. 
 

Dierwinkelketens hebben met name online veel concurrentie. Het is immers niet zo dat alleen specifieke dierenwinkels in het onlinespel zitten. Men denkt al snel aan Zooplus – al doet die het wel erg goed – maar ook Bol verkoopt dierenbenodigdheden. 


Vergeet ook zeker supermarkten niet. Deze ketens zijn de afgelopen jaren steeds groter geworden in bulkgoederen, zoals katten- en hondenvoeding en kattenbakkorrels. Daar zit ontzettend veel volume, waar van origine veel speciaalzaken op draaiden.
 

Op de verkoop van veel kleine, eenmalige producten kan je geen winkel draaien. Als dat wegvalt door concurrerende partijen, heb je het als fysieke winkel erg lastig. Daar zien andere partijen weer mogelijkheden in. Zoals de Duitse partij die Jumper overnam. Waarschijnlijk kon het bedrijf voor een relatief goede prijs winkels overnemen, en met een grotere footprint fysieke retail wel rendabel neerzetten.” 

 

Er zijn miljoenen huisdieren in Nederland. Daarmee zou je zeggen dat er een grote markt is. 

“Dat is ook zo, het ligt zeker niet aan het volume van de markt of aan de vraag. Consumenten zijn op een andere manier gaan kopen. Het gaat hen om gemak. Supermarkten, tuincentra en bouwmarkten zijn aan fysieke verkoop blijven vasthouden terwijl onlinevolumes blijven groeien. Daardoor zien specifiekere zaken hun volumes teruglopen. Ook hebben bouwmarkten en tuincentra vaak de beschikking over grote parkeerplaatsen. Dat hebben mensen nodig als ze gaan sjouwen met zware zakken.”
 

Het failliete Dierspecialist zei enkele jaren geleden nog vol in te zetten op zijn fysieke locaties, om de winkels zo onderscheidend mogelijk in te richten. Denk aan livecooking, of een slagerij voor vers vlees. Een tandje te veel? 

“Ja, dat denk ik wel. Hoewel het natuurlijk belangrijk is om vestigingen een USP mee te geven, zijn de kosten voor de meeste consumenten de pan uit gestegen. Dan kiest men minder snel voor hapjes van de slagerij, maar voor simpel droogvoer. En een extra speeltje kan dan ook wel een maand wachten. Dan houdt het voor zo’n winkelketen op. Dat maakt het lastig om overeind te blijven.”


Dat terwijl Pets Place XL-locaties opent. 

“Op plekken waar waarschijnlijk voldoende parkeergelegenheid is. Kijk, het retailspel moet echt goed zijn. Pets Place steekt ook veel energie en middelen in zijn onlinepropositie. Dat als er iets mist in de winkel, het makkelijk online te vinden is. Daar bouw je klandizie mee. Een kleine speciaalzaak met een onlineshopje doet niet echt meer mee. Dan verlies je van Zooplus en de grote marktplaatsen.”

 

Wordt het onlinespel hier harder gespeeld dan in andere branches?

“Niet specifiek. Wel is duidelijk dat dierspeciaalzaken vroeger leefden op diervoeding. Daar zaten de herhaalverkopen in: klanten kwamen om de zoveel tijd terug en kochten er een duur speeltje, een krabpaal en wat medicijnen bij. Als mensen niet meer naar de winkel komen voor de bulkgoederen, mis je de verkoop van producten met hoge marges. Dan valt een groot gat in je inkomen. 


Consumenten kiezen dan simpelweg voor de onlineoptie, waar ze niet hoeven te sjouwen met zware zakken. Wat fysiek inlevert, wint online.”


Gaan de komende jaren ketens als Welkoop, die op meerdere niches zitten, winnen? 

”Niet per se. Tenzij Welkoop ineens heel hard online groeit in het dierensegment en daarmee wint van Zooplus. Ik denk dat de winst vooral ligt bij de onlinesupers, die hun graantje hierin kunnen meepikken. Steeds meer consumenten bestellen online hun boodschappen. Als je toch al een bezorger laat komen met je dagelijkse benodigdheden, is daar zeker nog wel ruimte voor diervoeding.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!