RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Tom Heidman, retail- en foodexpert en oud-directielid van Albert Heijn over de voordeelshop die het merk lanceerde.
Albert Heijn verraste vorige week met de introductie van de Albert Heijn Voordeelshop. De website gaat bestaan naast de normale e-commercetak van de supermarkt. Op de nieuwe koopjeswebshop biedt de supermarktketen uitjes en non-foodproducten aan. Een strategische goede keuze van de supermarkt, botst het niet met zusterbedrijf Bol en wat zijn de risico’s van deze stap?
Wat voegt deze website voor Albert Heijn toe?
“Deze nieuwe website zit in het verlengde van wat Albert Heijn al heel lang doet in de winkels met de non-foodafdeling. Dat brengt natuurlijk problemen met zich mee. Zo is de omloopsnelheid veel trager dan bij het foodproducten. Daarnaast is het de vraag hoe je van de restanten afkomt, als een product niet meer goed ligt. Bij voedsel heb je al die problemen niet. Toen ik nog commercieel directeur was, hadden winkelmanagers het al lastig met de...
RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Tom Heidman, retail- en foodexpert en oud-directielid van Albert Heijn over de voordeelshop die het merk lanceerde.
Albert Heijn verraste vorige week met de introductie van de Albert Heijn Voordeelshop. De website gaat bestaan naast de normale e-commercetak van de supermarkt. Op de nieuwe koopjeswebshop biedt de supermarktketen uitjes en non-foodproducten aan. Een strategische goede keuze van de supermarkt, botst het niet met zusterbedrijf Bol en wat zijn de risico’s van deze stap?
Wat voegt deze website voor Albert Heijn toe?
“Deze nieuwe website zit in het verlengde van wat Albert Heijn al heel lang doet in de winkels met de non-foodafdeling. Dat brengt natuurlijk problemen met zich mee. Zo is de omloopsnelheid veel trager dan bij het foodproducten. Daarnaast is het de vraag hoe je van de restanten afkomt, als een product niet meer goed ligt. Bij voedsel heb je al die problemen niet. Toen ik nog commercieel directeur was, hadden winkelmanagers het al lastig met de non-foodafdeling.
Met het nieuwe platform haalt Albert Heijn de non-food meer uit de winkel. De supermarkt faciliteert het platform en gaat ervan uit dat consumenten die spullen willen hebben en dan bhet platformterechtkomen. Albert Heijn heeft de kennis en kunde van de daden van de consumenten en via het platform kunnen ze die spullen nu aanbieden.
De winkel Voordeelshop noemen is trouwens ook heel slim. Nederlandse consumenten zoeken nou eenmaal altijd naar voordeel, zeker ook de jonge consumenten. Het is voor Albert Heijn denk ik een experiment van trial and error. De grote vraag is of dit gaat werken natuurlijk.”
Is het verstandig om een soort marketplace te beginnen als supermarkt?
“Hoewel het in een heel ander segment qua prijsklasse is, is dit misschien een antwoord van de supermarkt op winkels als Action. 82 procent van de Nederlanders komt weleens bij Action over de vloer. Non-foodproducten werken dus blijkbaar heel goed. Ik kan me voorstellen dat er bij Albert Heijn een brainstorm is geweest en dat dit eruit is gekomen als antwoord.”
Wat voor risico’s brengt zo’n stap met zich mee?
“Ik zie eigenlijk vooral voordelen. Je biedt dingen aan die de winkel niet heeft en je zorgt er ook nog voor dat het uit de winkel gaat. Zekere met grotere producten is het alleen maar handig dat ze gewoon thuis worden bezorgd vanuit een onlineplatform.
Daarnaast zag ik dat ze aan ticketing doen, bijvoorbeeld een spaaractie, gericht op jonge gezinnen, voor de Efteling. Dat doet Albert Heijn ook al jaren in de supermarkt. Die acties kunnen elkaar ook aanvullen.”
Komt Albert Heijn met zo’n marketplace niet in het vaarwater van zusterbedrijf Bol?
Albert Heijn en Bol zijn al sinds 2012, toen het werd aangekocht, bewust gescheiden gehouden door Ahold. Beide partijen hebben eigen klanten en een eigen propositie. Zowel aan de voorkant als aan de achterkant is het ook nooit geïntegreerd. Dat vond het management van Bol ook belangrijk: dat ze hun eigen ding kunnen doen. Dat Albert Heijn nu een beetje gaat doen wat zij ook doen, is niet erg. De partijen concurreerden sowieso al vaker op producten als luiers en wasmiddelen. Als concern moet je dat helemaal niet erg vinden, je moet niet zo denken. De consument heeft er namelijk niets mee te maken. Die wil dat het aanbod bij hun aanbieder zo volledig mogelijk is. Je moet jezelf als retailer die beperkingen niet willen opleggen.”
Is het dan een extra verdienmodel voor Albert Heijn?
“Het is learning by doing. Ze verkopen dingen die ze nog niet verkopen dus het is geen kannibaliseren, zeker niet. Dus je zou kunnen stellen dat het een extra verdienmodel is.
Neem als voorbeeld een kampeertent. Dat wil niemand in de supermarkt kopen, maar het past prima als seizoenproduct op het platform. De omzet van vorig jaar bevatte geen tenten, dus daar kan je extra aan verdienen. Ze moeten alleen wel goed uitzoeken wat de doelgroep is en het aanbod daar verder op aanpassen naarmate de tijd vordert.
Ook is het natuurlijk mogelijk om een thematiek vanuit de winkel te ondersteunen, waarbij de non-fooditems van het platform aansluiten bij de producten in de winkel. Als je dat vanuit de vloer goed communiceert, heeft Albert Heijn een ontzettende power om die dingen onder de aandacht te krijgen. Door een Allerhande en televisiereclames heeft de supermarkt heel veel bereik, dus men kan het prima promoten.”
Zullen andere supermarkten dit voorbeeld gaan volgen?
“Nee dat denk ik eigenlijk niet. Je hebt ten eerste landelijke dekking nodig om dit te laten werken. Jumbo zou het dus kunnen doen, maar die hebben op dit moment genoeg andere dingen aan hun hoofd. Mocht het een succes blijken, kunnen zij natuurlijk altijd nog aanhaken.
Het is iets typisch voor Albert Heijn, dat marktleider is en ervaring met non-foodverkoop in de winkel heeft. Elke retailer moet permanent bezig zijn zichzelf uit te bouwen en op creatieve manieren te verbreden. Ik vind het een mooie poging en ik ben benieuwd hoe het uitpakt.”