Hoe vloggen een merk versterkt

Hoe vloggen een merk versterkt

Vlogs kunnen zorgen voor binding met de doelgroep en een merk persoonlijker maken. In de retail valt de keuze minder snel op video’s van eigen medewerkers. Toch hebben ze ontegenzeggelijk kracht. 


Goede personal branding. Online zichtbaarheid. Binding. En vertrouwen. Het zijn doelen die menig merk maar wat graag nastreeft. Zakelijk vloggen kan een instrument zijn om ze te bereiken. Influencers inschakelen is een optie. Maar goed uitgevoerd hebben ook video’s met de eigen medewerkers zo hun meerwaarde. “Hun boodschap in de video komt recht uit hun hart en vanuit een zekere trots ten aanzien van het bedrijf. Dat straalt authenticiteit uit”, zegt Daan van Bergen, die workshops verzorgt in zijn bedrijf Vloggen voor Professionals.nl. 


Dat een vlog doorgaans wordt gefilmd met een smartphone zorgt ervoor dat degene in de video dichtbij voelt. In combinatie met een zekere verschijningsfrequentie roept het herkenbaarheid op. Evenals vertrouwen, en verpersoonlijking van het merk. Bovendien is vloggen kostentechnisch vaak interessant en snel; mocht een idee zich ontspruiten, dan is de camera...

Vlogs kunnen zorgen voor binding met de doelgroep en een merk persoonlijker maken. In de retail valt de keuze minder snel op video’s van eigen medewerkers. Toch hebben ze ontegenzeggelijk kracht. 


Goede personal branding. Online zichtbaarheid. Binding. En vertrouwen. Het zijn doelen die menig merk maar wat graag nastreeft. Zakelijk vloggen kan een instrument zijn om ze te bereiken. Influencers inschakelen is een optie. Maar goed uitgevoerd hebben ook video’s met de eigen medewerkers zo hun meerwaarde. “Hun boodschap in de video komt recht uit hun hart en vanuit een zekere trots ten aanzien van het bedrijf. Dat straalt authenticiteit uit”, zegt Daan van Bergen, die workshops verzorgt in zijn bedrijf Vloggen voor Professionals.nl. 


Dat een vlog doorgaans wordt gefilmd met een smartphone zorgt ervoor dat degene in de video dichtbij voelt. In combinatie met een zekere verschijningsfrequentie roept het herkenbaarheid op. Evenals vertrouwen, en verpersoonlijking van het merk. Bovendien is vloggen kostentechnisch vaak interessant en snel; mocht een idee zich ontspruiten, dan is de camera er zo bij gepakt. 


Koudwatervrees 

Toch zijn vloggende medewerkers in de retail niet alomtegenwoordig. Een kwestie van koudwatervrees? Het kan zijn dat de afdeling corporate communications al buikpijn krijgt bij het idee dat medewerkers aan het filmen slaan uit angst dat er geen controle is op de uitingen, oppert Van Bergen. 
Bedrijfsvlogs leggen dan ook het een en ander bloot. Maar wat er verschijnt is natuurlijk wel te sturen. Dat vraagt alleen om een plan, merkt Larissa van Wieren van videocontentbureau LEF Media op. Zo moet je de medewerkers meekrijgen. “Je hebt een groepje ambassadeurs nodig dat de kijker meeneemt en zo draagvlak weet te creëren”, zegt zij. “Vooraf moet niet alleen duidelijk zijn wie er in beeld komen, maar ook hoe je het bedrijf wilt positioneren en welke doelgroep er met de vlogs moet worden aangesproken.”


Regie en spontaniteit 

Voor bedrijven die hun eerste stappen zetten op vloggebied gaat het volgens Van Bergen in eerste instantie om bewustwording. Hij raadt hen aan om met hun team video’s van anderen te bekijken, om zo een smaak te ontwikkelen en er inspiratie uit op te doen. De vraag die volgens hem vervolgens van belang is, is wat er gebeurd moet zijn als de kijker de video heeft bekeken. Oftewel: het doel ervan. Dat kan een kennismaking met of versterking van het merk zijn en het bouwen aan een band, maar ook het werven van nieuwe collega’s. 


Enige grip op de uitingen is zogezegd een must. Maar op obligate testimonials zit, zoals Van Bergen opmerkt, nu ook weer niemand te wachten. Goede vlogs zijn dus tegelijkertijd gestoeld op enige regie en een dosis spontaniteit. “Je moet hebben nagedacht hoe de kijker het einde van de video haalt. Je maakt een format”, zegt hij. “Maar om de kijker te boeien moet je ook zijn brein weten te prikkelen. Niet benoemen wat hij zelf al ziet, maar ‘m zelf conclusies laten trekken. Dat kan door de chronologie om te gooien. Niet bij het begin beginnen, maar liever met een shot dat de aandacht trekt. Het maken van een vlog vereist overigens zeker niet dat je altijd met een selfiestick jezelf filmt; het kan ook dat de maker nooit in beeld komt in de video’s.”


Inhoud 

Gelukkig zijn er diverse bedrijfsonderdelen die zich lenen voor vlogcontent. Uitleg over de werkwijze van het bedrijf en de producten bijvoorbeeld. Een kijkje in de keuken op een bepaalde afdeling. Of een wist-je-dat-video met feitjes. Al doende is het slim om inhoud te combineren met trends, tipt Van Wieren. Ze zegt: “Op TikTok was het een poosje geleden in om te laten zien hoe medewerkers binnenkomen op het werk. Leuk om op in te haken, zolang je dat snel doet. Met meer inhoudelijke vlogs met vaste en terugkerende thema’s kun je werken aan de herkenbaarheid. ‘Meelopen met’ bijvoorbeeld, of ‘De winkeltips van’.”

De ideale frequentie van uploaden hangt voor een groot deel af van de grootte van de organisatie, het budget, het doel en het kanaal. Dat wisselt dus. Ten aanzien van de lengte zijn er beter richtlijnen te geven. “Gemiddeld is een duur van 1 minuut lang genoeg. Al kan het op LinkedIn misschien anderhalve minuut zijn.”


Tips

Gelet op de korte spanningsboog van de gemiddelde kijker en het duizelingwekkende aanbod aan video’s is snel tot de kern komen key. 1 boodschap per vlog is zat. De persoon centraal stellen en die het verhaal laten vertellen vergroot volgens Van Wieren de betrokkenheid. Ook tipt ze makers de kijker altijd aan te spreken met ‘jij’; de meeste mensen kijken vlogs alleen. 


Gelikt hoeft een vlog niet te zijn, al zijn tegen het licht in filmen, halve hoofden in beeld en prullenbakken op de achtergrond wel afraders. “En kijk uit met pratende hoofden”, zegt Van Bergen. “Wissel liever af en toe van beeld en voeg shots in van de omgeving of een handeling. Kies je voor de interview-vorm, vraag dan door na elk antwoord en gebruik díe antwoorden in de video. Ze zijn meestal spontaner dan de eerste antwoorden en te gebruiken als je de vlog gaat editen. Op YouTube kun je trouwens precies de momenten zien waarop kijkers afhaken. Heel leerzaam.” 
Hetzelfde geldt overigens ook voor TikTok, voegt Van Wieren toe. 


Scoort de eerste vlog slechts enkele likes? Niet getreurd. Video’s leveren niet altijd direct, en ook niet altijd concreet meetbare resultaten op. Zeker niet als ze moeten bijdragen aan het opbouwen van een band. En ook voor zakelijk vloggen geldt: geduld is een schone zaak.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!