Kan jouw retailonderneming wel een boost gebruiken? Lees dan deze vijf succesvolle (retail)marketing tips en kies de tip die het beste past bij jouw bedrijf.
Wat is retailmarketing?
Retailmarketing is een Engelse term en, zoals de naam het al zegt, gaat het om het promoten van retailondernemingen. Dit omvat alles van promotionele activiteiten tot marketingacties, om nieuwe klanten te werven en bestaande klanten te behouden. Onmisbaar voor iedere retailer, ongeacht de sector waarin je werkzaam bent. Nu je weet wat retailmarketing inhoudt, is het tijd voor de vijf tips.
Tip 1: Loyale klanten belonen
We beginnen met een tip die zich richt op het behouden van bestaande klanten. Veel retailers hebben namelijk al een mooi klantenbestand en het is een slimme zet om deze klanten aan je te binden, zodat ze vaker en eerder terugkomen. Een manier om dit te doen is door het aanbieden van een klantenkaart of een ander spaarprogramma. Dit kan het digitaal sparen zijn van punten, maar ook een ouderwetse stempelkaart. Biedt klanten een mooie beloning aan, als ze een X-bedrag hebben besteed in jouw zaak. Het is wel noodzakelijk dat klanten weten van het bestaan van deze actie. Brochures drukken en deze meegeven aan iedere klant, is een uitstekende manier om dit te doen.
H2: Tip 2: Je eigen verhaal vertellen
Klanten zijn eerder geneigd om iets te kopen, als ze de retailer persoonlijk kennen of het verhaal dat achter het bedrijf schuilt gaat. Eerlijk en open vertellen waarom je bent begonnen met ondernemen en het delen van je doelstellingen kan een goede manier zijn om klanten aan je te binden. Misschien steun je wel een goed doel? Of draag je bij aan een beter milieu? Allemaal dingen die klanten vaak leuk vinden om te weten. Magazines drukken en verspreiden is een geweldige manier om jouw verhaal te vertellen. Eventueel in samenwerking met andere winkeliers in de omgeving.
H2: Tip 3: Omnichannelmarketing
Tegenwoordig speelt een groot deel van ons leven zich online af, waardoor omnichannelmarketing niet mag ontbreken in deze top vijf. Je kunt hierbij denken aan socialmedia-advertenties, het delen van leuke video’s en/of zelfs het maken van een eigen mobiele app. Probeer een methode te vinden die aansluit op de fysieke manier van verkopen, zodat offline en online naadloos in elkaar overgaan.
H2: Tip 4: Personalisatie
Iets persoonlijks toevoegen aan een product (of dienst) heeft altijd een meerwaarde en het is een mooie manier om je te onderscheiden van concurrenten. Zo kun je nieuwe klanten werven, aangezien je iets unieks te bieden hebt. Het is belangrijk dat klanten op de hoogte zijn van de mogelijkheden, waarbij flyers drukken kan helpen om een nieuwe doelgroep aan te spreken.
H2: Tip 5: Top klantenservice
Tenslotte een tip die weinig woorden nodig heeft en dat is het bieden van een daadwerkelijk klantgerichte service. Met klantvriendelijkheid kom je namelijk erg ver, zeker als je echt een persoonlijke service kan bieden. Zo kun je zelfs klanten die in eerste instantie niet tevreden zijn, uiteindelijk toch behouden. Klanten keren tenslotte graag terug als ze goed zijn geholpen, en dan hebben we het niet over AI-chatbots. Die overigens echt wel handig kunnen zijn, maar de traditionele klantendienst niet kunnen vervangen.
Reacties 0