De Britse reclamewaakhond heeft 17 bekende modemerken per brief gewaarschuwd om hun duurzaamheidsclaims te herzien. Doen ze dat niet, dan hangt hen mogelijk een torenhoge boete boven het hoofd.
Gelet op aankomende veranderingen in de regelgeving heeft de Competition and Markets Authority (CMA) de bevoegdheid om bedrijven een boete op te leggen tot 10 procent van hun wereldwijde omzet als ze de consumentenwet overtreden.
De CMA rondde eerder dit jaar een onderzoek af naar bedrijven, waaronder Boohoo en Asos, waarbij de retailers werden verplicht om hun groene claims te verduidelijken. De nieuwste waarschuwingen komen samen met de publicatie van een richtlijn, bedoeld om de sector te helpen ervoor te zorgen dat hun marketing op het gebied van duurzaamheid aan de wettelijke eisen voldoet.
De CMA uit in de brief aan de modemerken zijn zorgen over vage, misleidende claims. Voorbeelden hiervan zijn het labelen van producten als gerecycled, terwijl ze slechts voor een klein deel van gerecyclede materialen zijn gemaakt, en het op de markt brengen van zogenaamd ‘duurzame’ collecties zonder duidelijk de criteria te vermelden die dit onderbouwen.
De CMA, die weigert om de namen van de aangeschreven retailers bekend te maken, meldt dat ze nog geen actie hebben ondernomen. "Of je nu een van de 17 bedrijven bent die een brief heeft gekregen of niet, elk bedrijf in de mode-industrie zou kennis moeten nemen van de richtlijn", zegt Hayley Fletcher, interim-senior directeur consumentenbescherming bij de CMA. "Nu is het moment voor bedrijven om te reflecteren en het goed te doen."
Reacties 0