Puma zoekt heil in AI voor bouwen van merk

Puma zoekt heil in AI voor bouwen van merk

In het streven een betere relatie met consumenten op te bouwen, maakt Puma zijn AI-strategie concreter. Personalisatie lijkt het sleutelwoord.

Het sportmerk zet onder andere in op gepersonaliseerde websiteafbeeldingen op basis van de locaties van online shoppers. Klanten in Japan kunnen bijvoorbeeld een afbeelding zien van hardloopschoenen op de uitlopers van Mount Fuji, aldus het bedrijf.

De stap heeft niet zozeer te maken met kostenbesparingen als wel met merkbouwen in bijvoorbeeld de VS en China, waar Puma van oudsher niet zo’n sterke positie heeft ten opzichte van de concurrentie, stelt Puma-ceo Arne Freundt tegenover de Wall Street Journal (WSJ).

Op dit moment personaliseert Puma op basis van geografie, maar in de toekomst zou het dat ook kunnen doen op basis van leeftijd en individuele sportvoorkeuren, meent Freundt.

Sinds het inzetten van de tool heeft Puma de doorklikratio’s met 10 procent zien verbeteren in India, gegevens over andere markten deelt het niet.

Inhaalslag
Dat Puma een inhaalslag te slaan heeft, komt deels doordat het een kleinere directe verkoop aan consumenten heeft dan zijn concurrenten, verklaart marktanalist John Kernan aan WSJ. Doordat 76 procent van de verkoop aan de groothandels is, heeft het merk niet alleen minder prijszettingsvermogen, maar ook minder een directe relatie met zijn eindklanten en daardoor minder gegevens over hen.

In augustus stelde het merk zijn winstverwachting nog naar beneden bij. Naast hogere vrachtkosten en accijnzen zei Puma dat het matige consumentenvertrouwen, vooral in China, de reden was voor de verandering in de vooruitzichten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!