'Webshops klagen over kwijtgeraakte pakketten'

'Webshops klagen over kwijtgeraakte pakketten'

Webwinkels lijden elke maand duizenden euro's aan schade door vermissing en verdwijning van pakketten. Dat blijkt uit onderzoek van het FD. De vervoerders vertellen de zakenkrant er alles tegen te doen wat ze kunnen.

Uit een inventarisatie van de krant blijkt dat veel webwinkeleigenaren dit als probleem ervaren. Zo schat Lucas van Reeken van Mobiel.nl de schade van zijn bedrijf op 25.000 tot 40.000 euro per maand. Tattooland zegt 5.000 tot 6.000 euro per maand kwijt te raken door vermiste pakketten.

Pakketbezorgers laten in een reactie weten stappen te ondernemen om vermissingen te voorkomen. PostNL zegt, zonder waardes te noemen, dat het sorteerproces permanent in de gaten wordt gehouden. Ook test het bedrijf met ontvangstcodes aan de deur. DHL laat weten dat van de ruim 230 miljoen pakketten per jaar een ‘verwaarloosbaar percentage’ zoekraakt, dankzij track-and-tracetechnieken. Beide bedrijven leggen de schuld ook deels bij de klanten.

Klanten
"We hebben er geregeld overleg over met de vervoerders", zegt directeur Marlene ten Ham, voorzitter van belangenorganisatie Thuiswinkel.org tegen de zakenkrant. Hoewel haar organisatie niet over cijfers beschikt, vermoedt ook Ten Ham dat het ook vaak misgaat door frauduleuze bestellers.

"Klanten die ten onrechte zeggen dat ze een pakketje nooit ontvangen hebben zijn een groeiend probleem", aldus Ten Ham "Of ze hebben zogenaamd een bestelling retour gestuurd en eisen geld terug. Als een consument claimt een pakket niet ontvangen te hebben, en de webshop kan niet bewijzen dat het is afgeleverd, dan is de webshopeigenaar verplicht het pakket opnieuw te sturen. Er zijn mensen die dit de hele dag doen."

Reacties 2


Ed Kasteleijn 1 okt, 09:38

Eens met de vorige schrijver. de bezorgers dienen verantwoordelijk te worden gehouden voor die pakketten welke ze vervoeren en afleveren en of niet.
Een ander over duidelijk probleem is: bij buren afgeven welke buren ? pakket die maar voor de deur worden neergelegd terwijl ons bedrijf gesloten is en iedereen dit kan weg nemen dit vraagt om problemen er dient een sluitend systeem te komen. DHL kan wel vinden dat het een te verwaarloosbaar percentage is dit geld niet voor hun klanten die met het probleem zitten en de administratie nazorg hebben. Als je zorg draagt voor het bezorgen van pakketten dien je dit strakker te organiseren en het probleem bezorgen niet bij je eigen klant niet te leggen. komt zeer arrogant over.


30 sep, 11:04

Wij zien het nog veel te vaak fout gaan bij de bezorger, die in plaats van de handtekening van de klant (waarvoor we extra betalen) het pakket ergens in de buurt van de deur dumpen (of zelfs dat niet), een kruisje zetten als handtekening en doorrijden. Wij maken vooral gebruik van DHL en PostNL, bij beiden gaat het te vaak mis op deze manier.
DHL gaat bij ons veruit het vaakst goed, waarschijnlijk omdat zij veel meer gebruik maken van eigen personeel i.p.v. een ingehuurde onderaannemer. Hier in de provincie (Limburg) is dat de enige transporteur die zoveel met eigen personeel rijdt.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!