Webwinkels lijden elke maand duizenden euro's aan schade door vermissing en verdwijning van pakketten. Dat blijkt uit onderzoek van het FD. De vervoerders vertellen de zakenkrant er alles tegen te doen wat ze kunnen.
Uit een inventarisatie van de krant blijkt dat veel webwinkeleigenaren dit als probleem ervaren. Zo schat Lucas van Reeken van Mobiel.nl de schade van zijn bedrijf op 25.000 tot 40.000 euro per maand. Tattooland zegt 5.000 tot 6.000 euro per maand kwijt te raken door vermiste pakketten.
Pakketbezorgers laten in een reactie weten stappen te ondernemen om vermissingen te voorkomen. PostNL zegt, zonder waardes te noemen, dat het sorteerproces permanent in de gaten wordt gehouden. Ook test het bedrijf met ontvangstcodes aan de deur. DHL laat weten dat van de ruim 230 miljoen pakketten per jaar een ‘verwaarloosbaar percentage’ zoekraakt, dankzij track-and-tracetechnieken. Beide bedrijven leggen de schuld ook deels bij de klanten.
Klanten
"We hebben er geregeld overleg over met de vervoerders", zegt directeur Marlene ten Ham, voorzitter van belangenorganisatie Thuiswinkel.org tegen de zakenkrant. Hoewel haar organisatie niet over cijfers beschikt, vermoedt ook Ten Ham dat het ook vaak misgaat door frauduleuze bestellers.
"Klanten die ten onrechte zeggen dat ze een pakketje nooit ontvangen hebben zijn een groeiend probleem", aldus Ten Ham "Of ze hebben zogenaamd een bestelling retour gestuurd en eisen geld terug. Als een consument claimt een pakket niet ontvangen te hebben, en de webshop kan niet bewijzen dat het is afgeleverd, dan is de webshopeigenaar verplicht het pakket opnieuw te sturen. Er zijn mensen die dit de hele dag doen."
Ed Kasteleijn 1 okt, 09:38
30 sep, 11:04