Klanten aan je binden: zo doe je dat

Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Klanten aan je binden: zo doe je dat

Wanneer je een eigen onderneming hebt, wil je natuurlijk dat de klanten die je hebt, ook jouw klanten blijven. In een moderne wereld waar 80 bedrijven in de buurt hetzelfde aanbieden als jij, is het een kunst om klanten aan je te binden. In dit artikel vertellen we je hoe je dat het beste kunt aanpakken.

Relatiegeschenken
Relatiegeschenken zijn de ideale manier om jouw klant blij te maken met een extra leuk presentje en om te zorgen dat ze je blijven onthouden, doordat ze iedere keer met het logo van je bedrijf geconfronteerd worden. Je kunt bijvoorbeeld een notitieboekje bedrukken, of kijken of je een leuke mok kunt laten maken met jouw logo. Of wat dacht je van energiebesparende producten versturen in grote dozen met logo, zoals een powerbank, solar producten, een douchecoach, waterbespaarders en energiekostenmeter? Belangrijk is dat je je klant iets meegeeft wat ze in het dagelijks leven kunnen gebruiken, zodat het niet in de prullenbak belandt. En met een duurzaam geschenk, zit je altijd goed!

Een nieuwsbrief
Naast relatiegeschenken is een nieuwsbrief ook een handige manier om klanten aan je te binden. Hoewel veel mensen het irritant vinden om een nieuwsbrief te krijgen van een bedrijf, kun je, als je dit slim aanpakt, wel een vaste klantenkring opbouwen. Handel jij bijvoorbeeld in sportartikelen, stel dan wekelijks een nieuwsbrief op met tips voor je work-out, waarbij je kunt doorklikken naar artikelen van jouw shop. Zo heeft jouw klant ook nog iets aan de nieuwsbrief. Gebruik hiervoor e-mail marketing tools zoals Mailchimp en design er eentje makkelijk zelf in Canva.

Aandacht naar je sociale media
Tegenwoordig ben je als onderneming niks als je geen aandacht besteed aan een mooie pagina op verschillende platforms op sociale media. Zorg dat deze te vinden is voor jouw klant en post hier met regelmaat mooie, relevante en interessante content. Let op dat je voor het beeldmateriaal een goede fotograaf gebruikt, dat oogt professioneel. Probeer de content zo te houden dat je marketing combineert met handige tips voor de klant. Bijvoorbeeld over gezonde voeding, haarverzorging of sporten.

Persoonlijke aanpak
En mensen voelen zich graag gezien. Als jij klanten aan je wilt binden is het dus ontzettend belangrijk dat je ze persoonlijk benadert. Hoe groter jouw onderneming, hoe moeilijker dat wordt, maar je kunt je best doen. Mensen hebben bijvoorbeeld een hekel aan chatbots in een klantenservice en praten bij vragen veel liever met een echt persoon. Ben jij bijvoorbeeld een adviseur en komen mensen bij jou? Spreek de adviseurs in dienst erop aan dat ze mensen vriendelijk begroeten, altijd iets te drinken aanbieden en zorgen dat iemand zich thuis voelt.

 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!