Sustainable Retail: Kleine defecten toch verkocht
Gepubliceerd op 8 oktober 2024 om 14:39
Overal ter wereld timmeren retailers en merken aan de weg om verandering van de grond te krijgen. Of het nu gaat om het verduurzamen van de keten of initiatieven die de branche inclusiever maken: deze grootschalige merken en lokale spelers staan aan het begin van een transformatie. RetailTrends zet ze tweewekelijks op een rij.
Albert Heijn
Albert Heijn stelt zich ten doel om de ecologische voetafdruk in 2030 te halveren. Samen met wetenschappers en het Wereld Natuur Fonds heeft de supermarktketen een aanpak opgesteld die zich richt op de thema’s klimaat, voedselverspilling, verpakkingen, ontbossing en landconversie, eetpatronen, landbouw en vis. Albert Heijn heeft sinds 2022 een samenwerking met het Wereld Natuur Fonds om het voedselsysteem versneld te verduurzamen. Overigens is deze aanpak niet alleen voor de marktleider zelf bedoeld. Andere (concurrerende) supermarkten kunnen de aanpak ook gebruiken.
Jumbo
Jumbo wil dat in 2026 minimaal 8% en in 2027 minimaal 10% van de verkochte aardappelen, groenten en fruit van biologisch teelt komt. Met deze doelstelling wil Jumbo een bijdrage leveren aan het toekomstperspectief van telers in Nederland. Telers die werken volgens het keurmerk On the Way to PlanetProof krijgen een duurzaamheidsvergoeding betaald en verder ondersteunt de supermarkt de regeneratieve teelt van waspeen. Daarnaast werkt Jumbo sinds kort samen met Nederlandse telers van edamame boontjes en Plant Protein Forward. Het biologische assortiment wordt dan ook de komende tijd verder uitgebreid.
Lidl
Het filiaal in Breda gaat als eerste Lidl-winkel in Nederland duurzame winkelmandjes gebruiken die zijn gemaakt van gerecycled plastic. Later worden ook in de andere filialen in het land bestaande mandjes vervangen door de geupcyclede variant zodra ze aan vervanging toe zijn. Met deze mandjes bespaart de supermarktketen naar eigen zeggen 36.000 kg aan nieuw plastic in Nederland.
Livera
Met de introductie van het ‘Ik ben niet perfect, ik heb een klein defect’ - kaartje krijgen producten met een klein defect binnenkort een tweede kans in alle Livera-winkels. Het gaat daarbij om items met een piepkleine beschadiging of een miniem productiefoutje, die tegen een gereduceerd tarief worden aangeboden. Met dit initiatief wil Livera de hoeveelheid textielafval verminderen en kostbare grondstoffen besparen.
Otrium
Otrium meldt dat zijn businessmodel, het verkopen van onverkochte voorraden van premium merken tegen gereduceerde prijzen, aanzienlijk bijdraagt aan het voorkomen van textielafval. Zo heeft het bedrijf in 2023 onder meer 18.420 ton koolstofuitstoot (CO₂e) vermeden, wat gelijk staat aan 1,357,711 nieuw geproduceerde spijkerbroeken. Dat blijkt uit het Avoided Impact Research, waarbij onderzoeksbureau Vaayu de milieu-impact van Otrium’s model binnen de keten van de mode-industrie berekende. Nu er een verbod aanstaande is om binnen de EU onverkocht textiel te vernietigen, denkt Otrium met zijn businessmodel aan modemerken een oplossing te kunnen bieden.
Auping
Bedden- en matrassenfabrikant Auping brengt twee nieuwe circulaire matrassen op de markt: Auping One en Two. Zij vervangen de traditionele Inizio en Adagio matrassen, waarmee Auping bijna een volledig circulair matrassenassortiment heeft. In 2020 bracht Auping het eerste 100% circulaire matras ter wereld op de markt. Afgelopen februari opende Auping een nieuwe fabriek waar elke minuut een circulair matras van de band kan rollen. In 2030 wil het bedrijf uit Deventer een volledig circulair productassortiment aanbieden.
Elke retailer is bezig met sustainability en nieuwe businessmodellen krijgen langzaam maar zeker vorm. RetailTrends en Q&A Retail slaan morgen, op 9 oktober, de handen ineen voor het nieuwe event Sustainable Retail. Op de line-up vind je onder meer Zeeman, Bever, Intergamma, Lidl en Albert Heijn. Kijk hier voor meer info en kaarten.