Meer transparantie over duurzaamheid, zo pakt AS Watson dat aan

Meer transparantie over duurzaamheid, zo pakt AS Watson dat aan

AS Watson Health & Beauty Benelux, moederbedrijf van o.a. Kruidvat en Trekpleister, brengt de duurzaamheid van haar producten in kaart. Met als doel om eerlijke informatie te delen en verdere verbeteringen door te voeren. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de meetmethode van GSES. “Duurzaamheid bereikbaar maken voor het grote publiek. Dat is waar we naartoe werken”, aldus Leendert van Bergeijk, duurzaamheidsmanager bij AS Watson.

Branded content

AS Watson wil haar verantwoordelijkheid nemen op het gebied van duurzaamheid, vertelt duurzaamheidsmanager Leendert van Bergeijk. “Voor ons als drogisterij is transparantie key. We hebben een productassortiment met veel verschillende keurmerken. Hoe duurzaam zijn de verschillende producten van ons eigen merk en van de A-merken? Op welke gebieden zijn er verbeteringsmogelijkheden? Dat willen we graag in kaart brengen. Die transparantie vinden we heel belangrijk. Zowel voor onze klanten als voor onszelf.” 


Duurzaamheidsdatabase

In 2018 heeft AS Watson diverse targets gesteld voor de eigen merkproducten, zowel wat betreft ingrediënten als verpakkingen. “Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van gerecycled materiaal en gecertificeerd papier. Ook vermijden we waar mogelijk microplastics uit onze eigen merkproducten en willen we geen niet-gecertificeerde palmolie gebruiken. Onze collega’s zijn hier waanzinnig enthousiast mee aan de slag gegaan. Ze stelden de leveranciers vragen als: ‘Wat zit er precies in de producten? Waar komen ze vandaan? Wat is de duurzaamheid?’ “


Deze werkwijze bracht ook uitdagingen met zich mee. “We kunnen niet goed nagaan of de informatie van de leveranciers echt klopt. En op deze manier is het voor ons ook moeilijk om in te schatten waar we precies staan in de verdere verduurzaming. We zochten daarom een manier om de artikeldata op het gebied van duurzaamheid goed te registreren. Daarbij vinden we het belangrijk dat we de gegevens ook kunnen gebruiken om aan de verschillende Europese duurzaamheidswetgevingen, zoals CSRD, te voldoen.”


Klanten meenemen in duurzame keuze

Daarnaast wil het bedrijf haar klanten helpen bij het maken van een duurzamere keuze. “Consumenten hebben veel verschillende opvattingen over duurzaamheid”, weet de duurzaamheidsmanager. “Sommigen twijfelen of de producten echt duurzaam zijn. Anderen vinden het lastig om duurzame producten te vinden. Dat gaat ons aan het hart. We maken iedere keer duurzame stapjes wanneer we een product vernieuwen of een nieuw product introduceren en daar willen we consumenten in meenemen. Wij willen hen laten zien dat een duurzamere keuze niet ingewikkeld hoeft te zijn. Uitgangspunt daarbij is echter wel dat alle gegevens exact moeten kloppen. Dan kunnen wij deze ook meenemen in reclame-uitingen.”


Samenwerking met GSES

GSES (Global System Enterprise System) biedt voor dit alles een oplossing. “We hebben een systeem gemaakt waarbij je een overkoepelende standaard hebt om duurzaamheid te meten op organisatieniveau, maar ook op supply chain-niveau en op productniveau”, vertelt ceo en founder Kelly Ruigrok. “Bedrijven kunnen productkaarten aanmaken op ons platform, waarin ze de productgegevens invoeren en data collecteren. Met ons platform kunnen wij in bulk de productverificaties inkopen zodat de onafhankelijke audits voor iedereen bereikbaar en betaalbaar worden.”


Na de data-collectie worden alle gegevens geaudit door erkende certificerende instellingen via Audit Independer. Het eindresultaat is een overkoepelend softwareplatform met alle product en supplychain-data omtrent duurzaamheid. Het is een groeisysteem waarin je samen targets kunt stellen om je assortiment, of je supplychain verder te verduurzamen”, legt Ruigrok uit. “Ook kun je de gegevens gebruiken voor communicatie richting de klant.”

AS WatsonDuurzaamheidsmanager Leendert van Bergeijk

Productverbetering

Inmiddels werken de bedrijven 9 maanden met elkaar samen en zijn er al veel stappen gezet. Dit jaar wil AS Watson alle eigen merkproducten in het systeem hebben staan. Van Bergeijk licht toe: “Dat betekent dat ze nog niet per se geverifieerd zijn, maar dat we alle relevante data van de leveranciers hebben ontvangen en op het platform is ingevoerd. Inmiddels staan er nu 1.000 producten op het platform waarvan de gegevens van bijna 400 producten helemaal compleet zijn. Wanneer de gegevens compleet zijn, kunnen deze extern geverifieerd worden. Met de resultaten van de meting op het platform, gaan we in samenwerking met onze leveranciers kijken op welke manier de producten verder verbeterd kunnen worden.”


Ook kunnen de gegevens worden gebruikt voor het opzetten van campagnes, waarin gecommuniceerd wordt over de duurzame vooruitgang. “Daarbij hebben wij de zekerheid dat alle gegevens kloppen.”


Ratingsysteem

Een volgende stap is een ratingsysteem dat aangeeft hoe duurzaam de producten zijn. Van Bergeijk: “Als alle geverifieerde duurzame kenmerken in het systeem staan, maakt het platform op basis daarvan een rating, die we kunnen communiceren richting de consument. Klanten kunnen dan zowel online als in de winkels eenvoudig informatie over de duurzaamheid van een product bekijken.”


Hij verwacht dat klanten het fijn vinden dat ze toegang hebben tot deze informatie. “Voor consumenten die een duurzamere keuze willen maken, kan deze informatie een nuttige leidraad bieden. Ze willen zeker weten dat het product voldoet aan hun verwachtingen op het gebied van zowel kwaliteit als prijs en duurzaamheid. Zo kunnen we duurzaamheid bereikbaar maken voor het grote publiek. Dat is een stip op de horizon waar we naartoe werken.”


Communicatie

Communicatie naar de eindklant is, zowel business-to-business als business-to-consumer, belangrijk, vult Ruigrok aan. ”Veel mensen hebben niet de tijd om zich te verdiepen in wat duurzaam is. Bovendien hebben klanten verschillende prioriteiten. De een vindt CO2-reductie belangrijk. Een ander kijkt vooral naar circulariteit. Met een ratingsysteem geef je een indicatie van nul tot vijf blaadjes of een ander symbool. Vervolgens kun je klanten per thema de geverifieerde KPI’s tonen. Als je in de winkel en op je website een rating kunt geven die aansluiten op de criteria die de Europese Commissie stelt aan Green claims, dan is dat het summum van transparantie.”


Dat is volgens haar ook de toekomst van de retail. “Als retailer moet je je impact blijven optimaliseren. Je moet transparant zijn en klanten de juiste informatie bieden. Alleen dan blijf je relevant.” 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!