Intergamma timmert flink aan de organisatie om duurzaamheid te integreren. Het moederconcern van Gamma en Karwei wil de meest duurzame dhz-retailer van Nederland en België zijn. Margreeth Pape, director sustainability, ging op het nieuwe event Sustainable Retail van RetailTrends en Q&A Retail in op de duurzaamheidsstrategie en de uitdagingen. “Als duurzaamheid niet gedragen wordt door de top, gebeurt er niks."
Na onderzoek naar hoe je sustainability effectief kunt maken binnen het bedrijfsleven weet Margreeth Pape: als verduurzaming niet gedragen wordt door de top van een bedrijf en niet integraal onderdeel is van de strategie, gebeurt er weinig. “Verduurzaming komt uiteindelijk top-down, niet bottom-up”, stelt ze tijdens het nieuwe event Sustainable Retail dat RetailTrends en Q&A Retail organiseerden.
Aan de director sustainability van Intergamma de taak om de kar te trekken in de transitie van het dhz-concern. Het moederbedrijf van Gamma en Karwei werkt namelijk aan de ambitie de meest duurzame doe-het-zelfretailer in Nederland en België te worden. Toen Pape bijna 4 jaar geleden...
Intergamma timmert flink aan de organisatie om duurzaamheid te integreren. Het moederconcern van Gamma en Karwei wil de meest duurzame dhz-retailer van Nederland en België zijn. Margreeth Pape, director sustainability, ging op het nieuwe event Sustainable Retail van RetailTrends en Q&A Retail in op de duurzaamheidsstrategie en de uitdagingen. “Als duurzaamheid niet gedragen wordt door de top, gebeurt er niks."
Na onderzoek naar hoe je sustainability effectief kunt maken binnen het bedrijfsleven weet Margreeth Pape: als verduurzaming niet gedragen wordt door de top van een bedrijf en niet integraal onderdeel is van de strategie, gebeurt er weinig. “Verduurzaming komt uiteindelijk top-down, niet bottom-up”, stelt ze tijdens het nieuwe event Sustainable Retail dat RetailTrends en Q&A Retail organiseerden.
Aan de director sustainability van Intergamma de taak om de kar te trekken in de transitie van het dhz-concern. Het moederbedrijf van Gamma en Karwei werkt namelijk aan de ambitie de meest duurzame doe-het-zelfretailer in Nederland en België te worden. Toen Pape bijna 4 jaar geleden aantrad was er echter nog geen overkoepelende duurzaamheidsstrategie. “Er waren losse projecten, maar sustainability was niet verankerd in de overall strategie.”
Dat terwijl verduurzaming nauw samenhangt met wat de bouwmarkten van oorsprong doen, namelijk klusmateriaal verkopen. “Wie zijn kozijnen schildert, verlengt de levensduur ervan. Als je het oude kastje van je oma een ander kleurtje geeft en gaat gebruiken, geef je ‘m een tweede leven.”
Intergamma’s sustainability-strategie
Papes grootste uitdaging is de duurzaamheidsstrategie over te dragen aan de interne organisatie. “Hoe vullen we het gat tussen het management en de medewerker die iets met duurzaamheid moet doen, maar niet weet hoe?”
Intergamma formuleerde daarvoor 4 pijlers. Allereerst nam het leiderschap die richtinggevende rol. “De top en het management van een bedrijf moeten de strategie dragen en zich erover uitspreken. Maak het bijvoorbeeld een standaard onderdeel van presentaties.”
Tweede pijler is inhoudelijke kennis en vakgebiedkoppeling. Daar is het belangrijk dat alle medewerkers, uit alle lagen en onderdelen van de organisatie, de vertaling maken van de strategie naar hun eigen werk. “We hebben meetings met alle afdelingen gehad, van de planners op logistiek tot bij wijze van spreken de collega’s van de postkamer. Dat hebben we in plannen en concrete doelen vertaald voor die afdelingen.”
Intrinsieke motivatie en eigenaarschap is een andere belangrijke pijler onder de strategie. “Als een team met een initiatief komt is het belangrijk dat dat wordt aangemoedigd, ook al is dat misschien niet de stap die je zelf als eerste zou kiezen.”
Tekst loopt door onder de afbeelding
Tot slot werkt Intergamma aan ambassadeurschap en beloning van verduurzaming. Duurzaamheid is onderdeel van de beloningstargets en medewerkers vertellen via de interne communicatie over hun initiatieven. “Geef mensen waardering voor wat ze doen.”
Uitdaging: inzicht in productdata
Net als voor andere retailers is de emissie binnen scope 3 een heel groot knelpunt voor Intergamma. Dat zit 'm met name in de data die nodig is om vermindering inzichtelijk te maken. De grootste uitstoot van co2 komt bij de producten vandaan die in de schappen staan. Hoe valt de impact van de productie van al die verf, boormachines en buitenverlichting te verkleinen?
En wat betekent dat voor de leveranciers en onderleveranciers binnen de keten? Welke productinformatie moet Intergamma daarvoor hebben? “De rol van data wordt binnen sustainability steeds groter”, voorziet Pape. “We moeten de data uit de hele keten halen en uiteindelijk bij de klant brengen.”
Vanaf 2027 moeten de eerste productgroepen die op de Europese markt komen namelijk voorzien zijn van een digitaal productpaspoort (DPP). Consumenten kunnen daarmee zien wat de carbon footprint is, hoeveel gerecycled materiaal er is gebruikt en welke partijen betrokken waren bij de totstandkoming van het product.
Een enorme klus: Intergamma heeft ruim 100.000 verschillende producten in het assortiment. Ongeveer 10 procent daarvan is privatelabel. Die data is relatief gezien eenvoudig in kaart te brengen. Voor de rest van het assortiment is het retailconcern afhankelijk van anderen. Zie al die data maar eens te verzamelen en op efficiënte wijze te verwerken. Daar is samenwerking binnen de keten voor nodig.
Het concern doet daarom mee aan een onderzoeksproject dat onder andere in kaart brengt hoe retailers schaalbaar data kunnen ophalen binnen de keten voor alle spelers in een supplychain.
Ook concurrerende retailers als Hubo en Maxeda zijn betrokken bij dit onderzoek. “Het klinkt spannend om op te trekken met concurrenten, maar het is noodzakelijk om het verschil te kunnen maken. We moeten wel, als we 1 werkbare standaard willen ontwikkelen voor die productdata.”
En wie is er eigenlijk meer bereid om te verduurzamen: Intergamma zelf of de leveranciers? Dat is een kip-ei-discussie, vat Pape samen. “Wij kunnen zeggen dat leveranciers niet willen verduurzamen. Leveranciers kunnen zeggen dat wij niet om duurzamere producten vragen. Het heeft echter geen zin om tegenover elkaar te staan, we hebben elkaar nodig om stappen te kunnen zetten. Grote multinationals zijn vaak al lang bezig met dit thema, kleinere leveranciers moeten soms nog beginnen. Het is aan Intergamma om een aanjager te zijn.”