Al tijden is het erop of eronder voor Blokker. Nog niet eerder leek de Mirage-dochter zo dicht bij een faillissement als nu: de formule bereidt volgens ingewijden uitstel van betaling voor. Zonder Jaap Blokker blijkt de huishoudketen stuurloos.
Onverwacht komt het nieuws over de mogelijke surseance niet. KPMG sloeg in augustus al alarm in het jaarverslag. In het najaar kon Blokker in acute geldnood komen, aldus de accountant. Een paar maanden daarvoor had het Amerikaanse Gordon Brothers nog 35 miljoen euro bij gestort.
Die herfinanciering kwam net op tijd. Blokker verkeerde in geldnood toen een externe geldschieter niet meer over de brug wilde komen.
Blokker-ceo Pauline Boerman: 'We praten de betrokkenen maandag bij'
Blokker bereidt volgens ingewijden uitstel van betaling voor, zo meldde Quote als eerste. Een surseance leidt vaak tot een faillissement. Ceo Pauline Boerman laat aan...
Al tijden is het erop of eronder voor Blokker. Nog niet eerder leek de Mirage-dochter zo dicht bij een faillissement als nu: de formule bereidt volgens ingewijden uitstel van betaling voor. Zonder Jaap Blokker blijkt de huishoudketen stuurloos.
Onverwacht komt het nieuws over de mogelijke surseance niet. KPMG sloeg in augustus al alarm in het jaarverslag. In het najaar kon Blokker in acute geldnood komen, aldus de accountant. Een paar maanden daarvoor had het Amerikaanse Gordon Brothers nog 35 miljoen euro bij gestort.
Die herfinanciering kwam net op tijd. Blokker verkeerde in geldnood toen een externe geldschieter niet meer over de brug wilde komen.
De winkelketen heeft door zijn historie – Blokker werd in 1896 opgericht – de sympathie van consumenten. Toch worstelt de oranje retailer al jaren. De organisatie maakt zijn bestaansrecht niet goed waar tussen spelers als een Action en HEMA en online-aanbieders van huishoudproducten. Meerdere vernieuwingen aan het winkelconcept en veranderingen in de organisatie hebben weinig effect.
“Er komen 1,7 miljoen mensen per week naar de 420 winkels. Er is een markt voor de huishoudketen, maar er moeten nog meer mensen naar de winkels komen die meer kopen dan het functionele product wat op hun boodschappenlijstje staat”, zei retailexpert Rupert Parker Brady daar eerder over tegen RetailTrends.
Meneer J.
In 2011 overleed Jaap Blokker, de man die de formule groot had gemaakt. Jaap Blokker, bij leven reeds een legende, is na zijn dood getransformeerd tot een mythe – buiten maar vooral binnen zijn concern. Bij elke stap, bij elk besluit dat een manager van Blokker neemt, lijkt het gefluisterde adagium: ‘Wat Zou Meneer J. Hebben Gedaan?’
Blokker zonder Jaap Blokker leek ondenkbaar en via de wet van de selffulfilling prophecy blijkt het almaar meer ondenkbaar.
Dat is uiteraard mede de schuld van Jaap Blokker zelf. Hij runde in de functie van algemeen directeur (en nee, geen, nooit ceo!) 34 jaar zijn bedrijf. Benevens algemeen directeur was hij op informele basis onder meer hoofd inkoop, hoofd personeelszaken, hoofd winkelinrichting, hoofd acquisities, hoofd beste locaties vinden en hoofd formulebedenken.
Zeker, je mocht hem als manager best tegenspreken, al kreeg zo’n manager menigmaal het idee ‘dank voor je mening maar ik doe het toch maar zoals ik het heb bedacht’. Geen wonder dat in die 34 jaar een half dozijn kroonprinsen kwam en weer verdween.
Hij wás Blokker, hij ádemde Blokker. Daarnaast was hij een ongelooflijke controlfreak, een 100 procent, full-proof hands-on baas, van wie je als manager de meest gedetailleerde feedback kon ontvangen – waarbij het erg raadzaam was die feedback na te leven.
Blokker als retailbedrijf stamt uit 1896, toen het echtpaar Jacob en Saapke Blokker De goedkoope ijzer- en houtwinkel Jb. Blokker opende in Hoorn. Het ging goed. Zo goed dat er even verderop nog een winkel werd geopend (die nog altijd dienst doet als Blokker-filiaal). Het was het begin van een keten.
Familiebedrijf
Vanaf de jaren 30 namen de 4 zonen van Jacob en Saapke de bedrijfsvoering over en uiteindelijk blijft er een broer over – als enig aandeelhouder en als de baas van Blokker.
Vanaf 1961 leidt Albert Blokker een toen nog bescheiden keten. Hij en zijn vrouw Annie kregen 3 kinderen: Jaap (1942) die zou uitgroeien tot Meneer J., Ans (1943) die benevens de zus ook zou uitgroeien tot de moeder van Roland Palmer, en Albert (1945) die zou uitgroeien tot de broer van Meneer J.
Het was van begin af aan volstrekt logisch voor de familie Blokker: het is een familiebedrijf en dat moet het koste wat kost blijven. Wat betekende dat Jaap te zijner tijd de keten moet gaan leiden.
Tandje bij
Jaap krijgt zijn eerste baantje bij het familiebedrijf als hij op zijn twaalfde tijdens de vakantie liftboy wordt bij de Blokker-winkel in de Amsterdamse Kalverstraat. Handig, want de familie woont op dat moment boven die winkel.
Een paar jaar later wordt hij verkoper in diverse Blokker-filialen en vervolgens bedrijfsleider. Net zijn vader, maar dan met veel tandjes extra. Hij werkt zich te barsten, schoolt zich vooral op financieel gebied bij in de avonduren en weekenden, bemoeit zich dan al met élk detail en bezoekt elke winkel. Wat hij zal blijven doen, zijn leven lang.
Eind jaren 60 gaat het goed met de onderneming. Er zijn inmiddels 28 vestigingen. Mooi, maar nou niet dat je zegt ‘wat een gouden onderneming, wat een gouden formule’. Jaap Blokker is inmiddels gepromoveerd tot chef inkoop en gaat in 1973 samen met zijn vader de directie leiden, met broer Albert (Ab) als adjunct. 2 jaar later trekt vader zich uit de onderneming terug en wordt Jaap de baas met Albert als adjunct, achter zijn rug om ook wel betiteld als de assistent van zijn grote broer.
En toen – toen begon het pas echt. De nieuwe baas kon slim, intelligent strategisch denken. De jaren 70 kenmerkten zich economisch door een hoge inflatie en een stagnerende economie. Jaap Blokker opereerde voorzichtig en in eerste instantie was niet zozeer substantiële omzet- en winststijging het doel maar het substantieel vergroten van het marktaandeel.
Verder werd al snel het assortiment uitgebreid, om te beginnen met speelgoed en tuinmeubelen. En ondanks de nog immer wankele economie in Nederland werd gestaag het Blokker-imperium uitgebreid. Elk winkelcentrum dat in de jaren 70 werd gebouwd – en dat waren er nogal wat, vooral in de buitenwijken – werd steevast voorzien van een Blokker, als filiaal of franchise.
Wie een Blokker mocht gaan beheren kreeg Meneer Blokker op bezoek. Ademloos werd geluisterd naar zijn lessen over klanten, inkoop, inrichting, financieel beheer, personeel, de flow van een winkelstraat... en dat er vanaf nu níets belangrijker was in het leven van een chef dan de winkel.
Mediaschuw
In 1984 waren er al 302 Blokker-zaken. Blokker was groot aan het worden, behoorde langzaamaan bij de top van de Nederlandse retail. En die groei was zeer beheerst tot stand gekomen – en in diepe stilte.
Jaap Blokker meed de media alsof het een besmettelijke ziekte was. De Blokker Holding, op dat moment opererend vanuit Laren, was een gesloten bastion, geregeerd door 1 man die alles liefst binnenskamers regelde, opties op een rij zette, diep nadacht en dan een besluit nam. Wie talent had steeg binnen de organisatie.
Maar hoe hoog iemand ook steeg, vroeg of laat kwam zo’n manager erachter dat het Orakel van Laren de baas was en bleef. De ene na de andere would-be kroonprins zocht zijn heil op den duur bij een andere werkgever; een ervan vertelde midden jaren 90 dat ‘Jaap niets maar dan ook niets kan loslaten’.
Op de winkelvloer
De omzet loopt op den duur in de miljarden, Blokker is een internationaal concern geworden met 25.000 medewerkers, bijna 3.000 winkels en met als nieuwe onderdelen onder meer Leen Bakker, Marskramer, Intertoys en Xenos. Nochtans wordt het nog steeds gerund als een familiebedrijf, zij het een zeer professioneel gerund familiebedrijf.
Geen model maar echtgenote Els figureert in de Blokker-folders; een stuk herkenbaarder voor de klanten en vooral natuurlijk een stuk goedkoper. Jaap is een echte calvinist. Als hij een handelspartner op bezoek heeft loopt hij na afloop even mee – even kijken wat voor auto de man rijdt. Graag een degelijke, vooral niet te dure middenklasser. Van een BMW 7 of een Audi A8 wordt meneer J. niet blij.
Op de winkelvloer vereren ze hem. Vindt er een beroving plaats, heeft een medewerkster achter de kassa in de loop van een pistool gekeken, dan kan zij rekenen op Meneer J. Hij komt langs. Praat. Troost. En ze kunnen hem bellen, dag en nacht. De harde retailer blijkt tevens een zeer sociaal mens. Privé zet hij zich onder meer volop in voor mensen met een beperking in zijn woonplaats Laren, neemt ze jaarlijks mee op wintersport. Maar alles in stilte; sociaal werk, dat dóe je – maar je práát er niet over.
Woedend wordt hij als hij in de Quote 500 terechtkomt, terwijl dit toch tamelijk voor de hand ligt: zijn privévermogen is al meer dan 1 miljard. De Quote 500 wordt door hem betiteld als ‘De Kidnap 500’ en helemaal woedend wordt hij om de functieomschrijving Prullariaverkoper die het blad hem geeft. Bij hoge uitzondering laat hij wat van zich weten: “Wat ik op mijn beurt als prullaria wil betitelen is de foto van mijzelf, die u al meerdere jaren in uw blad heeft geplaatst. Ik heb een veel duidelijkere en betere afbeelding van mijzelf voor u beschikbaar.”
Publieke optredens
Behalve via deze schriftelijke oprisping treedt hij nog op een andere manier in de openbaarheid: via een jaarlijks, tamelijk openhartig en persoonlijk schrijven in het Blokker-jaarverslag. Hij maakt zich daarin druk over de toenemende criminaliteit waar zijn medewerkers – ‘mijn mensen!’– in de winkels mee geconfronteerd worden en wijst op het opvallende aantal allochtonen onder criminelen.
De kritiek op deze uitspraak is massaal maar hij neemt geen woord terug. En vertelt ook niet de andere kant van het verhaal: dat bij weinig bedrijven zoveel allochtonen werken als bij Blokker en dat die ‘Blokker-allochtonen’ net als alle medewerkers netjes en respectvol worden behandeld.
Het is 10 november 2010. In Studio 21 te Hilversum worden de jaarlijkse retailprijzen uitgereikt alsmede, voor de eerste keer, een Lifetime Achievement Award. Die prijs is bestemd voor Jaap Blokker. Opmerkelijk is dat hij de prijs persoonlijk in ontvangst komt nemen.
Nog opmerkelijker: in aanwezigheid van de pers zal hij ook een toespraak houden. Het is een van zijn zeer zeldzame publieke optredens – en het zal tevens zijn laatste zijn. Jaap Blokker heeft kanker, is kaal van de chemokuren. Zijn vrouw Els is eveneens aanwezig. Ook zij is getroffen door kanker.
Het klinkt allemaal dramatisch en dat is het ook, maar Jaap Blokker begint zijn speech luchtig: “Ik stond vanochtend op en dacht na over dit optreden. Ik vroeg me af of ik mijn scheiding links of rechts zou dragen. Toen ik in de spiegel keek, besefte ik dat ik die vraag niet hoef te stellen. Dat is dan wel weer het voordeel van de ziekte.”
Waarna hij er snel aan toevoegt: “Nu is er wel weer voldoende gezegd over dit onderwerp. Ik kom nog elke dag naar de zaak en hoop dat nog zo lang mogelijk te doen.”
De speech duurt 5 minuten. Hij krijgt een brok in zijn keel als hij zijn medewerkers bedankt, die volgens hem eigenlijk deze prijs verdienen, en nogmaals krijgt hij een brok in de keel als hij Els bedankt voor al het geduld en alle steun gedurende 43 jaren huwelijk, jaren waarin hij tevens gehuwd was met zijn firma.
Dan richt hij zich tot de zaal die vol zit met retailers; ze luisteren ademloos naar hun held. Die zegt: “Heel veel succes in het mooiste beroep van de wereld.”
Troonopvolging
7 maanden later overlijdt hij, op 69-jarige leeftijd. Zijn neef Roland neemt de leiding over. Misschien niet de beste keus, maar zo blijft het immers een familiebedrijf. En trouwens: er is geen kroonprins meer over.
Roland begint te ploeteren in de wetenschap dat hij het natuurlijk nooit zo goed, zo briljant kan doen als de legende die hij is opgevolgd. En meteen dan al doemt de vraag op: gaat dit lukken, Blokker zonder Jaap?
Die vraag is, 13 jaar na de dood van Meneer J., mogelijk definitief beantwoord.
Dit is een bewerking van een artikel dat eerder verscheen bij RetailTrends
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;