Column: Loopt Albert Heijn een blauwtje met verkoop non-food?
Gepubliceerd op 7 november 2024 om 12:01
‘Voor mij persoonlijk wordt het nu dus ook tijd om eindelijk de mogelijkheden van een airfryer te ontdekken. Trots op het team.’ Aan het woord is Marit van Egmond, ceo van Albert Heijn. Albert Heijn verkoopt sinds kort airfryers, staafmixers, waterkokers, blenders en broodroosters, online én in de winkels. Is de trots terecht? En schaadt de verkoop non-food-retailers?
De waarom-vraag van airfryer- en broodroosterverkoop is snel beantwoord. Supermarkten zijn dol op een hoge kassa-aanslag én hoge marges. Noem maar eens een tweede product in de Albert Heijn met een kassa-aanslag van 49,95 euro zoals de Blue Home Airfryer. Weet ook dat het gemiddelde supermarktproduct onderaan de streep 1 tot maximaal 4 cent op een euro opbrengt. Non-food heeft meer marge op die hogere kassa-aanslag, dus dat tikt dubbel aan. Weet ook dat een beetje supermarkt 10.000 klanten in de week trekt. Dat is een mooi publiek om ook een airfryer aan te slijten. De potentie is er, zo redeneren Van Egmond en team.
Geen impulsproduct
Toch liggen de supermarkten niet vol met stekkerkeukenapparaten. Ook daarop is het antwoord simpel: een te lage omloopsnelheid. Een airfryer is geen impulsproduct en staat ook niet op het boodschappenlijstje van de klant. Zo’n apparaat in de supermarkt is daardoor een winkeldochter die alleen maar stof vangt. Bovendien zullen nieuwsgierige klanten de doos opentrekken, waardoor de echt geïnteresseerde klant afhaakt.
Er is voor supermarkten één mogelijkheid om de omloopsnelheid van non-food op te pompen: schaarste. Aldi bijvoorbeeld verkocht in de vroege jaren 2000 personal computers in zijn filialen. Klanten stonden voor opening in de rij. De prijs was ongelooflijk scherp, de specificaties verrekte goed. Helaas, per winkel waren er maar een paar apparaten beschikbaar. Zo kon Aldi een mooie partij pc’s door zijn filialen persen, op Europese schaal ingekocht. De prijsvechter betaalde wel een prijs: klanten raakten geïrriteerd. Soms loopt schaarste gierend uit de hand: denk aan de jubileum-actie-rellen bij MediaMarkt Rotterdam.
Een oceaan van staafmixers
Nou is een staafmixer of broodrooster allesbehalve een schaars goed. In een oceaan van staafmixers – Bol geeft 845 resultaten! – gooit AH er een eigen Blue Home staafmixertje tegenaan. Dat is pijnlijk. Blijkbaar voelt AH dat ook wel en probeert de pijn te verzachten door met label ‘AH Blue at Home’ mee te liften op het imago van Coolblue. Ik zou als topvrouw Marit van Egmond van de zenuwen met mijn tenen in de schoenen wiebelen als ik er tekst met het woord ‘trots’ van op Linkedin zou moeten zetten.
Dat AH de pakweg 10.000 klanten per week probeert te vermarkten is overigens niet nieuw. Om maar een paar zeperds uit het verleden te noemen: AH probeerde eerder al hypotheken, verzekeringen en leaseauto’s aan zijn klanten te slijten. Dieptepunt is de Bol-kloon Voordeelshop.ah.nl. Daar zie ik elektrische fietsen, hanglampen en zelfs ‘je eigen sedumdak’ via AH te koop. Dat dak levert overigens een morsdode link op. Noem het symbolisch.
Uitmelken
Non-foodverkoop door AH is het merk AH uitmelken. Voor je het weet gaat AH aan vrouwen ook nog vertellen hoe ze de overgang moeten doorkomen. Verrek, hebben ze onlangs ook al gedaan in een overgangs-special. Let op het woord ‘inspiratie’ in de link: https://www.ah.nl/inspiratie/leefstijl/overgang. Trots op staafmixers en broodroosters? Nee, ik zou me schamen. En had de topvrouw van AH echt de airfryer-kooktrend gemist?