Booming in e-commerce? PostNL spot deze trends voor 2025

Booming in e-commerce? PostNL spot deze trends voor 2025

De e-commerce sector ontwikkelt zich natuurlijk razendsnel. Dus ook in 2025 staan er weer trends voor de deur. En dat betekent weer groeikansen voor jouw webshop. Maar het betekent ook dat je continu moet anticiperen om de concurrentie voor te blijven. Daarom hebben we bij PostNL vast wat e-commercetrends voor 2025 voor je gespot.

Trend 1: Zet in op terugkerende klanten
In 2025 blijven abonnementsmodellen booming in e-commerce. Of het nu gaat om scheermesjes of geuren, zoals bij merken als Heyestrid en Parfumado, abonnementsdiensten zorgen voor terugkerende inkomsten en een hogere klantloyaliteit.  
 
Door abonnementen in je webshop aan te bieden creëer je langdurige klantrelaties en een stabiele inkomstenbron. Het integreren van een abonnement kan de drempel verlagen voor herhaalaankopen en biedt je klanten gemak en vertrouwen.  
 
Trend 2: Direct verkopen via social media 
Social commerce blijft groeien en is een unieke kans om je producten direct aan te bieden via platformen zoals Instagram en TikTok. Social media-platforms integreren steeds meer winkelmogelijkheden.  

Live shopping-events met influencers worden bijvoorbeeld een krachtige manier om klanten aan te trekken. Door je social commerce strategie nu op te zetten, kun je een publiek bereiken waar directe verkoop centraal staat.

Trend 3: Bouw een hechte klantgemeenschap 
Een opkomende trend voor 2025 is community-driven commerce, waarbij merken niet alleen producten verkopen, maar ook gemeenschappen creëren rond hun merk.  
 
Klanten worden actieve deelnemers in de merkervaring, bijvoorbeeld via platforms als Discord, Slack of Reddit. Door een sterke community op te bouwen, zorg je voor mond-tot-mondreclame en merkloyaliteit.

Klanten kunnen hun ervaringen delen, reviews posten en deelnemen aan productontwikkeling, wat een diepere band creëert en merkbetrokkenheid stimuleert.

Trend 4: Duurzaamheid als basis 
Kun je duurzaamheid eigenlijk wel een trend noemen? Want consumenten stellen de laatste jaren al steeds hogere eisen aan de duurzaamheid. In 2025 wordt dit een nog grotere beslisfactor bij aankopen en kunnen we wel stellen dat duurzaam ondernemen in je basis moet zitten.  
 
Door meer aandacht aan je verpakkingen te besteden, zoals papier in plaats van plastic en minimalisatie van lucht in dozen, kun je als webshop laten zien dat je een bewuste keuze maakt.  
 
Wees transparant over je duurzaamheidsmaatregelen, van je CO2-uitstoot tot de herkomst van je producten, zodat klanten weten hoe duurzaam hun aankoop is.

Trend 5: Mobiele commerce first 
Natuurlijk is je webshop responsive. Maar verwacht wordt dat in 2025 maar liefst 77% van de online aankopen via mobiele apparaten zal plaatsvinden.  
 
Mobiele commerce vraagt om een soepele en snelle gebruikerservaring. Denk aan een ‘one-click-checkout’ zoals bij Bol.com, waarmee je klanten sneller en makkelijker hun aankopen kunnen afronden. Dit verhoogt de conversie en is in lijn met de verwachtingen van je bezoekers.

Trend 6: Bereik klanten wereldwijd
Met de groei van internationale aankopen, vooral tussen Europa en Azië, is cross-border e-commerce een enorme kans voor webshops.  
 
Aziatische consumenten kopen steeds vaker westerse merken, en omgekeerd zien we dat westerse consumenten producten uit Azië bestellen vanwege lagere prijzen en grotere variatie.  
 
Om succesvol te zijn in deze markt, moet je als webshop lokaliseren: bied lokale valuta en betaalopties zoals WeChat Pay en Alipay. Werk samen met logistieke partners die in het buitenland kunnen leveren en plaats je producten op internationale marktplaatsen (zoals Tmall of Lazada). Dit alles verhoogt je zichtbaarheid en betrouwbaarheid op de internationale markt.



Meer inspiratie voor je webshop?

Notbranded ging internationaal en groeide gigantisch >

4 acties die je nú kunt nemen op de nieuwste trends >  

Maak je webshop onverslaanbaar – download whitepaper >

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!