De winkel van de toekomst zit vol slimme technologie, is de overtuiging van Colruyt. De Belgische supermarktketen innoveert dan ook graag en geregeld. Een greep uit een aantal innovaties.
Zelfrijdend
In het dc in Londerzeel rijden autonome voertuigen rond op de versafdeling. De 22 wagentjes helpen medewerkers bij het orderpicken. Op de schermen wordt een lijst getoond met de te verzamelen producten, waarna automatisch de meest efficiënte route wordt gekozen. Medewerkers laden de producten vervolgens op de wagentjes.
Colruyt Group
762 eigen winkels
1.056 franchisers en zelfstandig ondernemers
€10.8 mrd omzet (2023-2024)
€357 mln nettowinst
3 markten
Koude kluisjes
Niets zo vervelend om na een drukke werkdag - en met een lege maag - door de supermarkt te moeten voor een laatste boodschap voor het diner. Colruyts bezorgdienst Collect & Go heeft daar iets op bedacht: gekoelde lockers. In het Belgische Gent kunnen klanten hun boodschappen enkele uren na het bestellen ophalen uit...
De winkel van de toekomst zit vol slimme technologie, is de overtuiging van Colruyt. De Belgische supermarktketen innoveert dan ook graag en geregeld. Een greep uit een aantal innovaties.
Zelfrijdend
In het dc in Londerzeel rijden autonome voertuigen rond op de versafdeling. De 22 wagentjes helpen medewerkers bij het orderpicken. Op de schermen wordt een lijst getoond met de te verzamelen producten, waarna automatisch de meest efficiënte route wordt gekozen. Medewerkers laden de producten vervolgens op de wagentjes.
Colruyt Group
762 eigen winkels
1.056 franchisers en zelfstandig ondernemers
€10.8 mrd omzet (2023-2024)
€357 mln nettowinst
3 markten
Koude kluisjes
Niets zo vervelend om na een drukke werkdag - en met een lege maag - door de supermarkt te moeten voor een laatste boodschap voor het diner. Colruyts bezorgdienst Collect & Go heeft daar iets op bedacht: gekoelde lockers. In het Belgische Gent kunnen klanten hun boodschappen enkele uren na het bestellen ophalen uit gekoelde kluisjes. De lockers worden continu op een temperatuur van 4 graden gehouden, zodat de producten langer houdbaar en vers blijven. Het gaat vooralsnog om een proef, waarbij klanten kunnen kiezen uit een assortiment van zo’n 1.200 producten van Colruyts buurtsupermarktformule Okay.
Sommelier op een screen
Een rode of een witte wijn bij steak tartaar? En welke rode wijn is het best te combineren met een gegrilde ossenhaas van de barbecue? Colruyt heeft een virtuele wijnassistent opgetuigd, in de vorm van een digitaal scherm in het wijnpad van de supermarkt. Via het touchscreen wordt een aantal vragen gesteld, waarna de klant uitkomt op de ideale wijn, plus de plaats waar de fles staat. Ook kunnen mensen telefonisch advies inwinnen van een wijnadviseur op afstand, met een ‘wijnbel’.
3X slimmer boodschappen inslaan
Colruyt breidt een test met een slimme winkelwagen uit. Klanten kunnen vanaf volgend jaar de zogenoemde smart cart gebruiken. Waar en wanneer exact is nog niet duidelijk.
1. De winkelwagen is uitgerust met een camera, een touchscreen en sensoren. Colruyt deed er een proef mee in de winkel in Halle, naast het hoofdkantoor. Met een klantenkaart activeerden medewerkers het scherm. Zodra ze een product in het karretje stopten, verscheen dat op het boodschappenlijstje op het scherm. Waren ze klaar, dan konden ze via het scherm afrekenen en de winkel verlaten.
2. De overgrote meerderheid van de testers reageert enthousiast, aldus de keten. Als ze de keuze zouden hebben, zou 92 procent van hen de slimme winkelwagen in de toekomst gebruiken.
3. Belangrijke voordelen volgens de testers: niet meer hoeven aansluiten in de rij bij de kassa en tijdsbeparing. Colruyt ziet ook verbeterpunten, zoals de grootte van de kar. Voor een klant die zijn wekelijkse boodschappen komt doen, is het huidige model te klein.