RetailTech: Douglas volgt de klant in de winkel vanaf het plafond

RetailTech: Douglas volgt de klant in de winkel vanaf het plafond

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Douglas, Zalando en H&M.


Douglas

Douglas zet een volgende stap in de digitalisering van de fysieke winkel. In geselecteerde vestigingen in internationale markten start de beautyretailer deze maand met een pilotproject waarbij klantgedrag in de winkel in kaart wordt gebracht via path analytics. De technologie maakt gebruik van sensoren in het plafond die anoniem registreren waar klanten lopen, stilstaan, producten bekijken of een interactie aangaan. “Waar e-commerce beschikt over enorme hoeveelheden klantdata en gedrag tot in detail kan volgen, is fysieke retail traditioneel gericht op sell-in en sell-out cijfers. Met behulp van path analytics kunnen we nu ook waardevolle inzichten verzamelen in het gedrag van klanten in de winkel, waardoor we beter onderbouwde, datagedreven beslissingen kunnen nemen”, aldus het bedrijf. Met de verzamelde...

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Douglas, Zalando en H&M.


Douglas

Douglas zet een volgende stap in de digitalisering van de fysieke winkel. In geselecteerde vestigingen in internationale markten start de beautyretailer deze maand met een pilotproject waarbij klantgedrag in de winkel in kaart wordt gebracht via path analytics. De technologie maakt gebruik van sensoren in het plafond die anoniem registreren waar klanten lopen, stilstaan, producten bekijken of een interactie aangaan. “Waar e-commerce beschikt over enorme hoeveelheden klantdata en gedrag tot in detail kan volgen, is fysieke retail traditioneel gericht op sell-in en sell-out cijfers. Met behulp van path analytics kunnen we nu ook waardevolle inzichten verzamelen in het gedrag van klanten in de winkel, waardoor we beter onderbouwde, datagedreven beslissingen kunnen nemen”, aldus het bedrijf. Met de verzamelde inzichten wil Douglas de inrichting, productplaatsing en service verbeteren, zodat het winkelbezoek beter aansluit op de wensen van de klant. Als de resultaten positief zijn, wil het bedrijf het project verder uitbreiden.


Zalando

De moderetailer rolt een grote update uit van de Zalando Assistant in alle 25 markten waarin het bedrijf actief is. De assistent wordt uitgebreid met een nieuw design, meer personalisatie en betere contextherkenning, zodat het bedrijf nog relevantere modeaanbevelingen kan doen. Nieuw is dat de assistent herkent waar klanten zich bevinden op het platform. Wie bijvoorbeeld de denimsectie bekijkt, krijgt automatisch voorstellen als: "Ik zie dat je geïnteresseerd bent in damesjeans" of "Laat me flared jeans zien". Dit moet het voor klanten eenvoudiger maken om te vinden waarnaar ze op zoek zijn. De vernieuwde Zalando Assistant is beschikbaar voor alle ingelogde klanten via zowel de website als de app.


H&M

H&M werkt aan het creëren van digitale 'tweelingen' van 30 modellen met behulp van AI. Volgens het bedrijf zijn de digitale tweelingen een aanvulling op echte modellen. Volgens H&M spelen de virtuele klonen in op de groeiende vraag naar visuele content voor marketing, e-commerce en sociale media. Om de digitale tweelingen te creëren, maakt de Zweedse moderetailer talloze foto's van de modellen – in beweging, vanuit verschillende hoeken en onder diverse lichtomstandigheden – om elk detail vast te leggen, tot aan de moedervlekken toe. Zo verzamelt het merk genoeg data om een nauwkeurige digitale kopie te genereren. De modellen behouden de rechten over hun digitale evenbeelden en worden vergoed op een manier die vergelijkbaar is met traditionele fotoshoots. ​H&M voorziet beelden van digitale dubbelgangers op sociale media van een watermerk om aan te geven dat AI is gebruikt. Het initiatief heeft desondanks tot ophef geleid. Critici vrezen dat het gebruik van AI-tweelingen de menselijke beleving ondermijnt en banen in de creatieve sector bedreigt. Ook zouden duidelijke regels rond het gebruik van AI ontbreken. 


RetailTrends organiseert ook dit jaar weer het evenement What's Next in RetailTech. Dat vindt plaats op 13 november 2025 in het AFAS Theater in Leusden. Informatie over het evenement is op deze pagina te vinden. Hier worden ook de sprekers van het evenement op een later moment bekendgemaakt.

Foto: LinkedIn/Douglas

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 50.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!