Otrium bestaat volgend jaar 10 jaar. Vlak voor dat jubileum hoopt het bedrijf voor het eerst zwarte cijfers over een boekjaar te realiseren. Wat zijn de toekomstplannen van de co-founder die zijn reis als ondernemer startte als verkoper van spacetruien? RetailTrends sprak met Milan Daniels.
Een soort Batavia Stad, maar dan online. Otrium verkoopt sinds 2016 onverkochte voorraden van merken. In 2018 behoorde het bedrijf tot de 10 RetailRookies en toen al was het doel om de grootste online outlet van Europa te worden. Hoe staat het met de plannen nu Otrium geen verlies meer lijdt?
Afgelopen kwartaal draaiden jullie voor het eerst break-even. Is dat in 2025 voor het eerst in een boekjaar haalbaar?
“Dat is wel het doel en we hebben ook zeker een goede kans. We zijn ooit klein begonnen en je weet dat als je in deze branche succesvol wil zijn, dat je flink moet groeien voor je break even kan draaien.
Als je dan je schaalbaarheid en je...
Otrium bestaat volgend jaar 10 jaar. Vlak voor dat jubileum hoopt het bedrijf voor het eerst zwarte cijfers over een boekjaar te realiseren. Wat zijn de toekomstplannen van de co-founder die zijn reis als ondernemer startte als verkoper van spacetruien? RetailTrends sprak met Milan Daniels.
Een soort Batavia Stad, maar dan online. Otrium verkoopt sinds 2016 onverkochte voorraden van merken. In 2018 behoorde het bedrijf tot de 10 RetailRookies en toen al was het doel om de grootste online outlet van Europa te worden. Hoe staat het met de plannen nu Otrium geen verlies meer lijdt?
Afgelopen kwartaal draaiden jullie voor het eerst break-even. Is dat in 2025 voor het eerst in een boekjaar haalbaar?
“Dat is wel het doel en we hebben ook zeker een goede kans. We zijn ooit klein begonnen en je weet dat als je in deze branche succesvol wil zijn, dat je flink moet groeien voor je break even kan draaien.
Als je dan je schaalbaarheid en je distributie op orde hebt, dan kan je een duurzaam model voor de toekomst maken. En op dat punt zijn we nu. Daarbij heb ik ook veel gehad aan onze ceo Frank van Valderen. Met zijn ervaring bij onder andere Wehkamp weet hij hoe je e-commerce winstgevend kan maken.”
Jullie hebben net vers groeikapitaal gekregen. Heb je dat nog nodig als je winstgevend bent?
“We gebruiken het groeikapitaal niet om verder te investeren. Daar hebben we het niet voor nodig. We gebruiken het om onze partners een optie te bieden om sneller cash te ontvangen voor hun voorraad. Het is een voordeel voor sommige van onze partners om sneller cash te hebben. Bij bepaalde strategische modemerken kunnen we nu de mogelijkheid aanbieden om hun voorraad vooruit te betalen. Het is daarbij een winsituatie voor iedereen.”
Jullie hebben het over groeiplannen, maar zijn wel gestopt in de VS. Waarom?
“We gingen begin 2020 naar de Verenigde Staten en hadden een warehouse in Ohio. In 3 jaar hadden zich al 150 merken aangesloten. Het liep op zich dus goed, maar het was uiteindelijk allemaal te veel om winstgevend te maken. Dus hebben we die tak verkocht.
Met onze contacten in de Verenigde Staten kunnen we nu wel de andere kant op werken. Wij kunnen onze oude netwerken helpen als opstapje naar Europa. Wij kennen deze markt goed, dus dat is voor hen een voordeel. Ze kennen ons al.”
Dus de groeiplannen zitten vooral in Europa?
“Zeker. Wij focussen nu op Duitsland, want dat is ook goed te doen vanuit ons distributiecentrum in Almelo. Verder richten we ons uiteraard op Nederland, maar ook Frankrijk en België zijn belangrijke markten voor ons. De verdeelsleutel is voor ons heel duidelijk in al die landen, dus we kunnen daar groeien.
Europa is voor de rest groot en we hebben nog veel land te winnen. Uiteindelijk is er geen markt waar de consument zegt ‘ik wil geen premiummerk met korting’, dus ons concept kan overal werken.
Ik denk dus dat we ons ook prima kunnen richten op Polen, Spanje en Portugal. Grote afzetmarkten waar ruimte ligt. We kunnen dit makkelijk doen, omdat Mollie al deze markten kent. Dus met die samenwerking nemen ze dat volledig uit handen. Zo kunnen wij ons focussen op andere delen van de business, zoals het aantrekken van nieuwe modemerken.
Uiteindelijk is ons doel om Europa te veroveren en daar marktleider te worden. We denken echt dat het mogelijk is, omdat we, zeker op technologisch vlak, verder zijn dan de traditionele grote spelers. We kunnen iets extra’s bieden ten opzichte van de concurrentie. De automatiseringsslag is daarin ook essentieel.”
Hebben jullie nog concrete plannen voor het aankomende jaar?
“Behalve dus break-even draaien over het hele boekjaar, hebben we volgende week ook de opening van ons robotdistributiecentrum. Daar ligt de focus van Otrium ook op dit jaar: dat automatiseren. Niet alleen om marktleider te worden, maar dit is het moment om daar in te investeren. We kunnen AI in alle gelederen gebruiken en dus moeten we nu doorpakken.

Na het stroomlijnen van onze payments is het tijd om onze customer support te optimaliseren en onze customer journey kan nog beter worden geregeld, maar ook onze supplychain kan ervan profiteren. We kunnen nog voorraden optimaliseren. Er is zoveel mogelijk.
Als we dat allemaal efficiënt kunnen inrichten, dan kunnen we ons doel najagen. Dat doel was ooit de grootste van de wereld worden, maar we moeten ook realistisch zijn. Eerst de grootste van Europa worden en dan kunnen we altijd nog verder kijken.”