Kan de nieuwe drogisterij Medi-Market slagen in Nederland?

Kan de nieuwe drogisterij Medi-Market slagen in Nederland?

RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Olaf Zwijnenburg, retailexpert bij de Rabobank, over de introductie van Medi-Market in Nederland.


Medi-Market doet zijn intrede in het Nederlandse winkellandschap. De Belgische drogistrijketen wil verder uitbreiden in ons land. De grote vraag: zijn er niet al genoeg drogisterijen en wat voegt een Belgische speler toe aan het landschap?

Even ter introductie; hoe ziet het Nederlandse drogisterijlandschap eruit? 

"Het aantal fysieke drogisterijen is in 10 jaar tijd licht gedaald (-6,4 procent). Van 2.825 vestigingen in 2013 naar 2.645 in 2023. Het aantal vestigingen van winkels in parfums en cosmetica is daarentegen juist gestegen met 9,5 procent van 735 winkels in 2013 naar 805 in 2023. 

Hoewel het aantal webwinkels enorm is gestegen, is de daling in drogisterijen relatief beperkt gebleven in de afgelopen 10 jaar. Ook het marktaandeel online versus offline is beperkt op circa 14 procent in 2023. Offline lijkt hier dan ook nog altijd het preferente kanaal van de consument." 

Kun je kort...

RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Olaf Zwijnenburg, retailexpert bij de Rabobank, over de introductie van Medi-Market in Nederland.


Medi-Market doet zijn intrede in het Nederlandse winkellandschap. De Belgische drogistrijketen wil verder uitbreiden in ons land. De grote vraag: zijn er niet al genoeg drogisterijen en wat voegt een Belgische speler toe aan het landschap?

Even ter introductie; hoe ziet het Nederlandse drogisterijlandschap eruit? 

"Het aantal fysieke drogisterijen is in 10 jaar tijd licht gedaald (-6,4 procent). Van 2.825 vestigingen in 2013 naar 2.645 in 2023. Het aantal vestigingen van winkels in parfums en cosmetica is daarentegen juist gestegen met 9,5 procent van 735 winkels in 2013 naar 805 in 2023. 

Hoewel het aantal webwinkels enorm is gestegen, is de daling in drogisterijen relatief beperkt gebleven in de afgelopen 10 jaar. Ook het marktaandeel online versus offline is beperkt op circa 14 procent in 2023. Offline lijkt hier dan ook nog altijd het preferente kanaal van de consument." 

Kun je kort iets vertellen over de huidige spelers en hoe zij de markt nu domineren?

"De concurrentie in deze markt is intens met focus op prijs en promoties met margedruk. De markt is prijsgevoelig, dus een scherpe prijsstrategie is essentieel. Grote spelers als Kruidvat (bijna 1.000 vestigingen) en Etos (ruim 500 winkels) domineren. Ze concurreren op prijs, promoties, locatie en assortiment. De marges staan onder druk door hoge actiedruk en commoditisering van het aanbod. 

Daarnaast zijn er ook online spelers (Bol, Amazon) en discountformules die de druk verder opvoeren. Ook supermarkten zijn een belangrijk substituut. Ze bieden vergelijkbare producten aan tegen scherpe prijzen en profiteren van gemak en directe beschikbaarheid." 

Is er dan nog wel ruimte voor een nieuwe speler?

"De markt voor drogisterijen is verzadigd en competitief, met behoorlijk hoge toetredingsdrempels zoals hoge investeringen, schaalvoordelen van bestaande ketens, sterke merkloyaliteit en complexe distributiekanalen. Dat geldt zeker voor de Nederlandse drogisterijmarkt waar grote spelers de dienst uitmaken. Producten zijn goed vergelijkbaar en hebben voor een groot deel een hoog commoditygehalte. 

Het is voor nieuwe spelers per definitie moeilijk om een sterke positie te verwerven in een verdringingsmarkt. Er is dus ook slechts beperkt ruimte maar desondanks zijn er niches met kansen voor nieuwe toetreders zoals CBD-producten, natuurlijke cosmetica en online-only drogisterijen. 

Trends als aandacht voor gezondheid, schoonheid, vergrijzing, wellness en de toenemende aandacht van mannen voor cosmeticaproducten zijn positief en geven ruimte voor service, advies, cursussen en persoonlijke verzorging.

Kortom, de Nederlandse markt is uitdagend, maar niet gesloten."
 

Waar kan Medi-Market het verschil maken?

"Nieuwe buitenlandse spelers met slagkracht zouden kunnen profiteren van schaalvoordelen, scherpe inkoop en een innovatief concept. Eventueel succes hangt af van onderscheidend vermogen en lokale aanpassing.
 

Dus het is nog even de vraag hoe de winkel er in het echt uit komt te zien. Het bedrijf acteert in België, naar mijn idee met een soort combinatie van de functies van drogisterijen en apotheken. Dus met een aanbod dat is toegespitst op geneesmiddelen en gezondheidsproducten inclusief adviesruimtes voor de begeleiding van 'patiënten', en dan uitgebreid met een aanbod voor consumenten die zonder geneesmiddelen willen werken aan hun gezondheid en welzijn. Daarbij bieden ze ook, naar eigen zeggen laaggeprijsde, diensten aan zoals consultaties met diëtisten. 

Maar dit nieuwe concept zal zich in Nederland vooral moeten richten op gezondheidsproducten. De markt voor medicijnen in Nederland is namelijk streng gereguleerd. Alles draait hier om de samenwerking tussen (huis)arts en apotheek. Zo is er altijd een geldig recept nodig van een bevoegde arts, die bovendien toegang heeft tot de medische gegevens van de patiënt. Een apotheker moet zich houden aan de Nederlandse wet- en regelgeving en moet geregistreerd zijn bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. Parafarmaceutische producten zijn spullen die je in de apotheek kunt kopen en die bedoeld zijn voor medisch gebruik, maar die geen echte medicijnen zijn. Denk bijvoorbeeld aan vitamines, verbandmiddelen of huidverzorgingsproducten."

Ze beginnen in Maastricht. Zie jij de mogelijkheid voor hen om door te groeien?

"Nederland is voor hen de vierde markt na België, Luxemburg en Italië. De keus voor Maastricht lijkt me gedreven door de gedachte om daarmee lekker te zitten tussen de eigen thuismarkt, de nu nieuwe markt Nederland en wellicht later nog een uitbreiding naar Duitsland. Voor een speler als Medi-Market liggen er kansen in nichepositionering, scherpe prijsstrategie en klantgerichte service. Succes vereist echter een doordachte marktbenadering en onderscheidend vermogen. 

Alles bij elkaar kan Medi-Market zich in onze markt onderscheiden door specialisatie in gezondheid en wellness, een sterke prijspositionering, een breed assortiment met adviesfunctie, de combinatie van online en fysieke aanwezigheid en een uitstekende service in de winkel."

Zit de Nederlandse consument wel te wachten op een onbekende buitenlandse speler? 

"Tja, de Nederlandse consument is aan de ene kant prijsbewust en kritisch, loyaal aan bekende merken, maar vervolgens ook snel bereid om te switchen bij een betere prijs-kwaliteitverhouding, of meer gemak. Consumenten zijn voor deze assortimenten in de kern nog wel behoorlijk sterk gericht op stenen winkels, maar staan ook zeker open voor online (bulk)aankopen. 

Een nu nog onbekende speler zoals Medi-Market moet dus snel vertrouwen opbouwen, sterk inzetten op promoties, service en assortiment, en zich positioneren als echte specialist die tegelijk prijsbreker is. Deze nieuwe 'drogisterijketen' heeft dus een uitdagende weg voor zich, maar kan naar mijn mening met de juiste strategie en aanpak zeker slagen in de Nederlandse markt."

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 52.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!