Hornbach investeerde sinds de lancering van zijn Duitse webshop in 2010 al bijna een kwart miljard euro in e-commerce. De bouwmarktketen groeit mede dankzij zijn online activiteiten harder dan het Europese gemiddelde in de dhz-sector, stelt topman Albrecht Hornbach bij de bekendmaking van de halfjaarcijfers.
Hornbach verkoopt inmiddels in zeven landen online, waaronder in Nederland. De laatste twee webwinkels in Zweden en Roemenië worden later dit jaar geopend. “Het internet stelt ons in staat om nieuwe klanten buiten het verzorgingsgebied van de fysieke winkels te bereiken en hen warm te maken voor Hornbach”, aldus de topman.
Albrecht Hornbach beschrijft de digitale transformatie binnen doe-het-zelf als een van de belangrijkste toekomstige uitdagingen van de branche. De investeringen van zijn keten in ‘de duurzame digitalisering van het verdienmodel’ zijn volgens hem alleen mogelijk doordat het concern over ‘de nodige winstgevendheid’ beschikt.
De bouwmarkten van Hornbach zagen hun omzet in de eerste zes maanden met 5,4 procent stijgen tot 2,2 miljard euro. In Duitsland lag de groei op twee procent, terwijl in de rest van Europa 9,5 procent meer werd verkocht. Het bedrijfsresultaat (ebit) liep met 15,2 procent op naar 175,8 miljoen euro.
Ton Bos 3 okt, 13:02