De sneakerhemel van Kith

Kith heeft zijn fysieke aanwezigheid lange tijd beperkt tot de oostkust van de Verenigde Staten, met meerdere winkels in New York en een uitstapje naar Miami. Daar is afgelopen weekend verandering in gekomen. Het sneakermerk heeft de grote sprong gewaagd en in Los Angeles zijn eerste locatie aan de westkust geopend. Zoals we van Kith gewend zijn, is niet beknibbeld op het design.

De winkel telt 325 vierkante meter en maakt deel uit van een gloednieuw appartementencomplex aan de bruisende boulevard.  De winkel is direct te bereiken vanuit de parkeergarage, waar het kenmerkende neonbord van Kith direct de aandacht trekt. Aangezien het label zowel in de creatieve- als de straatscene een reputatie hoog te houden heeft, is er vlak buiten de winkel een speciale ruimte waar kunstenaars afwisselend schilderingen op negen grote parkeerplaatsen kunnen laten zien. 

Bijn binnenkomst zien klanten direct de opvallende installatie aan het plafond, dat bezaaid is met zo'n tweehonderd Nike Air Jordan-sneakers. Vlak daaronder is een ontbijtgranenbar waar ze terecht kunnen voor bowls, milkshakes en ijsjes, maar ook voor de nieuwste Kith-merchandise. Het hoofdgedeelte van de winkel is gevuld met een reeks betonnen en koperen meubels en details. Zo hangen aan het plafond koperen rekken met kleding voor mannen, vrouwen en kinderen, zowel van het eigen als andere merken. Het midden van de ruimte is gevuld met glazen omhulsels waar de schoenen als trofeeën worden gepresenteerd.

Kith-oprichter Ronnie Fieg reageert trots op het bereiken van de westkust, wat hij 'een prestatie van een heel ander niveau' noemt. Zijn merk heeft nu zeven eigen winkels, waarvan er al vier tot vlaggenschip zijn gebombardeerd.