HEMA groeit, maar belandt dieper in het rood

HEMA groeit, maar belandt dieper in het rood

HEMA heeft 2017 afgesloten met een nettoverlies van 30,9 miljoen euro. Het verlies bestaat voor een groot deel uit eenmalige lasten door een herfinanciering en de mogelijke verkoop van de winkelketen, die 23 miljoen euro bedragen. “Zonder deze kosten zou het verlies in 2017 minimaal zijn”, aldus topman Tjeerd Jegen.

HEMA, dat in 2016 nog een verlies van 26,2 miljoen euro in de boeken schreef, was in het vierde kwartaal wel winstgevend. Onder de streep bleef er zes miljoen euro over. In het derde kwartaal werd er al een winst van 4,6 miljoen euro geboekt: de eerste zwarte cijfers in vijf jaar tijd.

De Nederlandse retailer maakt verder bekend dat de omzet in het vierde kwartaal met 3,8 procent is gestegen. Over het hele jaar liep de omzet met 3,5 procent op naar 1,2 miljard euro. De like-for-like omzet groeide met 2,1 procent, terwijl het genormaliseerd ebitda opliep naar 123,7 miljoen euro. HEMA wist zijn brutomarge te verhogen naar 46,5 procent door een betere inkoop en het sluiten van outletwinkels. “De extra omzet die het opruimprogramma in de afgelopen jaren genereerde, hebben we weten vast te houden”, stelt Jegen.

HEMA groeit vooral hard in het buitenland, waar vorig jaar een recordaantal van 25 winkels werd geopend. Twintig daarvan bevinden zich in Frankrijk, waar de omzet met ruim twintig procent opliep tot boven de honderd miljoen euro. In Nederland groeide de omzet met 0,8 procent tot 935,4 miljoen euro.

HEMA wil dit jaar dertig tot 35 winkels openen buiten de Benelux. Zo gaan binnenkort de eerste winkels in Oostenrijk open, later dit jaar gevolgd door vestigingen in het Midden-Oosten. Ondertussen is eigenaar Lion Capital druk bezig een koper voor het bedrijf te vinden. De onderhandelingen staan volgens Het Financieel Dagblad op een laag pitje, mede omdat potentiële kopers vraagtekens plaatsen bij de kracht van het herstel van HEMA. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!