Unilever, fabrikant van producten als Dove, Bertolli en Calvé, ziet de bedrijfsresultaten herstellen. De omzet kwam vorig jaar uit op 39,6 miljard euro, een stijging van 3 procent ten opzichte van 2005. De bedrijfswinst steeg 7 procent naar 5,4 miljard euro. Dat maakte de onderneming donderdag bekend.
‘De verbeterde resultaten in 2006 laten zien dat de veranderingen die we de laatste twee jaar hebben doorgevoerd goed werken’, aldus bestuursvoorzitter Patrick Cescau in een toelichting op de cijfers. De besparingen die Unilever het afgelopen jaren heeft doorgevoerd, leveren eerder dan voorzien resultaat op. Daar staat tegenover dat de kosten van grondstoffen juist harder stegen dan verwacht. Deze kosten waren 600 miljoen euro hoger. Ook werd er meer geld gestoken in reclames en promoties.
In Nederland groeide de omzet met 4,5 procent tot 1,14 miljard euro. Het advertentiebudget in Nederland klom met 10 procent. Voor het eerst in lange tijd hebben alle bedrijfsonderdelen bijgedragen aan de groei.
7% meer winst Unilever
Gepubliceerd op 8 februari 2007 om 00:00
Reacties 0