Gucci wint langdurige copyright-zaak

Het Italiaanse modeconcern Gucci heeft een langslepende copyright-zaak in China gewonnen. De Chinese schoenenproducent Senda moet het exclusieve 'GG' logo van zijn sandalen halen, zo besloot een rechtbank in Shanghai. Dat berichtten Chinese staatsmedia dinsdag.

De rechter sommeerde Senda eveneens een schadevergoeding te betalen aan Gucci van 180 duizend yuan, ruim 16 duizend euro. Het grootste warenhuis van Shanghai, Yaohan, moet per direct de verkoop van het betreffende schoeisel staken, zo bepaalde de rechter. Yaohan verkocht de nagemaakte 'GG' sandalen voor een prijs van 187 yuan, zo’n vijf procent van de prijs van de echte Gucci-sandalen.

Het is al de tweede keer in korte tijd dat een Europees bedrijf een zaak rond het namaken van producten in China wint. Vorige week kreeg chocoladefabrikant Ferrero gelijk in een zaak tegen een Chinees bedrijf die zogenaamde Ferrero Rocher chocolaatjes maakte. Chinese bedrijven staan bekend om het namaken van westerse merkproducten. Tot nu toe haalden klachten en rechtszaken weinig uit.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!