De brancheprijzen van de Publieksprijs Beste Winkelketen zijn gisteren tijdens het ING Retail Jaarprijs Excellence Event bekendgemaakt. Er zijn in totaal 25 winnaars, verdeeld over 25 categorieën en vijf clusters. De overall winnaar van de Publieksprijs Beste Winkelketen wordt bekend gemaakt op het ING Retail Jaarprijs Gala dat 11 november plaatsvindt.
De winnaar in de categorie Warenhuis & Huishouden is IKEA. Het woonwarenhuis scoorde net iets beter dan de nummer twee als het ging om assortiment en vernieuwing. In de categorie Wonen ging IKEA ook met de eerste prijs naar huis. Hier gaf hun prijsstelling de uiteindelijke doorslag. In de categorie Tuin & Dier ontving Intratuin de eerste prijs, omdat zij het beter deden op assortiment en prijs. Hornbach was voor het vijfde jaar op rij de winnaar in de categorie Bouwmarkten. Volgens het onderzoek ligt Hornbach straatlengtes voor op de concurrentie op de onderdelen assortiment, prijsstelling en prijs/kwaliteit. In de categorie Speelgoed won Intertoys, dat vorig jaar toch ‘flink getergd was’ dat Prénatal die prijs won en er dit jaar alles aan hadden gedaan weer nummer één te worden bij de consument.
In de categorie Cadeauwinkel won de Wereldwinkel vanwege de aantrekkelijkheid van het assortiment en de sfeer van de zaak en de medewerkers. Binnen de categorie Foodspeciaalzaken maakte de Keurslager het verschil als het gaat om personeel en service. Ici Paris XL won in de categorie Parfumerie, vanwege het assortiment, de aanbiedingen en het personeel. Bike Totaal haalde de hoogste score op het gebied van service, deskundigheid en klantvriendelijkheid; een ‘extreem verschil’ tegenover de concurrentie, aldus Frank Quix van Q&A Research & Consultancy. In de categorie Optiek won Pearle Opticiens, omdat zij op de aspecten assortiment en personeel het hoogst scoorden.
In het cluster Fashion ging Miss Etam er met de prijs vandoor in de categorie Damesmode, vanwege het personeel en de sfeer. Bij de categorie Herenmode was C&A de beste omdat zij het beste scoorden op assortiment en prijs. Bij Baby/Kindermode bleek HEMA de beste vanwege de prijsaspecten. Binnen Lingerie/ondermode is Hunkemöller het beste beoordeeld, waarbij de service het verschil maakte. In de categorie Sport won Intersport omdat het een duidelijk verschil toonde in de service-aspecten. Tot slot won Ziengs in de categorie Schoenen, waarbij de prijsaspecten de doorslag gaven.
In het vierde cluster was Selexyz de winnaar in de categorie Boeken & Tijdschriften, waarbij personeel en assortiment de beste scores kregen. Etos is de winnaar in de categorie Drogisterij, ze wonnen het op prijs en op het allround zijn. Jumbo was wederom de winnaar in de categorie Supermarkten vanwege service en personeel. HEMA won vervolgens in de categorie Food to Go vanwege de prijs/kwaliteit. En Primera won in de categorie Tabak & Gemak omdat zij beter scoorden op service, personeel en deskundigheid.
In het laatste cluster won Media Markt in twee categorieën, namelijk Elektronica en CD, DVD & Games omdat zij beter scoorden op prijs/kwaliteit, assortiment en aanbiedingen. BelCompany ging naar huis met de brancheprijs in de categorie Telecom, ook zij wonnen op personeel en service. Tot slot won Paradigit in de categorie Computerspeciaalzaken; zij bereikte niet alleen binnen hun eigen categorie de allerhoogste score op deskundig personeel en service, maar ook binnen alle clusters.
Uit het publieksonderzoek, dat is gedaan door Q&A Research & Consultancy, blijkt dat dit jaar het prijsniveau gemiddeld genomen minder belangrijk is geworden. De consument let daarentegen wel scherp op de verhouding prijs/kwaliteit en het spelen met aanbiedingen. Assortiment was dit jaar leidend bij de consument. Daarnaast staan service-aspecten als klantvriendelijkheid en deskundig personeel in een aantal branches aan de top.
Lees ook: Drie starters door naar finale ING Retail Jaarprijs
Brancheprijzen Publieksprijs Beste Winkelketen bekend
Gepubliceerd op 7 oktober 2009 om 00:00
Reacties 0