Europese winkeliers tegen made in-label

EuroCommerce is tegen de verplichting van het zogenaamde ‘made in’-label in de Europese Unie. Het lobbyorgaan bij de EU van de detailhandel heeft daartoe een voorstel ingediend bij de Europese Commissie.

Het label zou moeten worden aangebracht in alle binnen de EU verkochte kledingstukken. Het etiket werkt echter protectionisme in de hand, is duur, onuitvoerbaar en in strijd met doelstellingen van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) om de wereldhandel te bevorderen, stelt EuroCommerce.

Voorstanders zijn van mening dat zo’n label duidelijkheid schetst voor consumenten over de productielocatie van de goederen die ze aanschaffen. De voorzitter van EuroCommerce, Xavier Durieu, is het daarmee niet eens. “Alleen al omdat het vaak zo is dat onderdelen van een product gemaakt wordt in verschillende landen.” Bovendien zou het label volgens Durieu elk product met 1,50 euro duurder maken. In 2005 werd ook al een voorstel ingediend voor invoering van een made in-label.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!