Brouwer hield bod stil

Topman Jan Brouwer van supermarktketen Super de Boer hield het bod van Jumbo twee weken geheim. Dat heeft Brouwer dinsdag bevestigd tegenover de Telegraaf.

In deze twee weken steeg de beurskoers van Super de Boer met bijna 25 procent. Ook waren de omzetten in het aandeel Super de Boer in die periode veel hoger dan normaal. De Vereniging van Effectenbezitters (VEB) eist daarom een onderzoek naar handel met voorkennis.

De VEB sprak eind vorige maand al haar vermoeden uit dat er met voorkennis is gehandeld in aandelen Super de Boer. De inmiddels door Jumbo overgenomen kruidenier stelt er alles aan te hebben gedaan om geheimhouding te waarborgen.

Hoe het komt dat de beurskoers zo sterk opliep, van 2,82 euro naar 3,49 euro, weet Brouwer niet. "Daar heb ik geen enkele verklaring voor. We hebben ons aan de spelregels gehouden", legt de topman uit. "Toen we de brief kregen, was er een aantal scenario's denkbaar. Een overname van Jumbo was één van die scenario's, maar we hielden ook rekening met Schuitema en Sperwer."

"Het verbaast me, maar het is niet illegaal", reageert VEB-directeur Jan Maarten Slagter op het feit dat Super de Boer het bod twee weken stilhield. "Het is toegestaan om een brief met een bod op een beursgenoteerd bedrijf onder de pet te houden. Maar een belangrijk criterium daarbij is wel dat je de vertrouwelijkheid kunt waarborgen. Het is mogelijk dat dat niet is gebeurd. Vandaar dat wij eerder al om een onderzoek naar de handel met voorkennis hebben gevraagd."

Het is nog onduidelijk of Brouwer een rol gaat spelen als Super de Boer eenmaal is ingelijfd door Jumbo. "Dat ligt niet aan mij, maar aan mijnheer Brouwer zelf", luidt de cryptische verklaring van Jumbo-baas Frits van Eerd in de Telegraaf. Brouwer zelf benadrukt dat tijdens het overnameproces niet is gesproken over zijn rol na de overname. "Ik heb geweigerd over mezelf te praten. Beide potentiële partners hebben dat gerespecteerd.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!