Als betalen omnichannel wordt, biedt dat de klant toegevoegde waarde. “Afrekenen is nu nog een ruwe onderbreking van de beleving die shopping moet zijn”, zegt Shikko Nijland, voorzitter en managing partner van Innopay in het januarinummer van RetailTrends.
Betaalsystemen voor offline en online zijn nu nog grotendeels gescheiden. Offline staat afrekenen met de pinpas op de eerste plek. 92 procent van de consumenten doet dat. iDEAL wordt door bijna driekwart van de shoppers gebruikt. Een klant die achteraan in de rij bij de kassa staat of thuis de random reader moet pakken raakt echter uit de customer flow. “Als je zowel offline als online één betaalcontext hebt, is dat comfortabel voor de consument.”
Een grote doorbraak in het faciliteren van een omnichannel betaallandschap laat nog op zich wachten. Dat komt volgens Nijland doordat betalen complex is. Consumenten moeten nieuwe betaaloplossingen gebruiken en winkeliers moeten ze accepteren. "Dat moet aan beide zijden tegelijkertijd ontstaan. Er is nu nog sprake van een kip-eiproblematiek.”
Nijland voorziet wel een steeds grotere opkomst van mobiel, contactloos en biometrisch betalen. Daarvoor is het noodzakelijk dat er een onderliggende infrastructuur komt voor digitale identificatie. Vervolgens kunnen consumenten afrekenen met loyaltypunten of op een veilige manier persoonlijke data uitwisselen die shopping experience verrijken. “Als daarin is voorzien, dan kan de transactie pas écht onderdeel worden van de seamless shopping experience.”
Shikko Nijland en Victor Hoong, director consumer business & digital bij Deloitte, geven in RetailTrends 1 in het kader van het congres Shopping Together hun visie op oriëntatie en transactie tijdens de customer journey. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op jaarlijks elf RetailTrends en zes EtailTrends.
Bron: RetailTrends
Reacties 0