Prijsverschil tussen Nederland en België groeit

De kloof tussen Nederlandse en Belgische voedselprijzen is de afgelopen twee jaar verder gegroeid. De gemiddelde prijs van levensmiddelen ligt in ons land dertien procent lager dan in België, een procentpunt meer dan een jaar eerder. Dat blijkt uit het jaarverslag van het Prijzenobservatorium.

Het onafhankelijke observatorium heeft de prijs van identieke producten in België met drie buurlanden vergeleken. Voor de vergelijking is met name naar A-merken gekeken, omdat huismerken vaak van land tot land verschillen. De prijzen in Frankrijk en Duitsland liggen respectievelijk negen en zeven procent lager.

Het prijsverschil verklaart het Prijzenobservatorium onder meer met de hogere loonkosten in België, doordat in Nederland bijvoorbeeld veelvuldig studenten ingezet worden. Daarnaast stipt de organisatie de jarenlange prijzenslag in ons land aan, iets wat in België tot voor kort niet aan de orde was.

Gevestigde supermarktketens als Delhaize staan inmiddels onder druk door onder meer de opkomst van Lidl en de uitbreiding van Albert Heijn. De Nederlandse supermarktketen is inmiddels met circa twintig vestigingen bij onze zuiderburen vertegenwoordigd. “Albert Heijn verkoopt daar Belgische kwaliteit voor Hollandse prijzen en is daar vrijwel de goedkoopste keten”, stelt Rabobank-analist Patrick Roquas. Dat heeft volgens hem te maken met inkoopvoordelen en een hogere efficiëntie. Albert Heijn behaalt in België een hogere omzet per vierkante meter dan in Nederland, aldus Roquas.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!