‘Maandag en dinsdag winnen aan populariteit’

Consumenten gaan steeds vaker op maandag en dinsdag shoppen in binnensteden of winkelcentra. De zaterdag en traditionele koopavonden op donderdag en vrijdag zijn de afgelopen drie jaar juist in populariteit gedaald. Dat zegt directeur Huib Lubbers van CityTraffic in het Algemeen Dagblad.

CityTraffic heeft de afgelopen drie jaar dag en nacht de drukte in 120 Nederlandse en Belgische steden gemeten door telefoons van winkelend publiek te scannen. De zaterdag blijft veruit de populairste dag om te shoppen, maar trekt relatief steeds minder publiek. Mensen gebruiken die dag tegenwoordig steeds meer om te werken of naar bijvoorbeeld sportwedstrijden van hun kinderen te gaan, aldus Lubbers.

De zondag trekt net als de maandag en de dinsdag juist steeds meer shoppers, voornamelijk doordat meer winkels die dag open zijn. Consumenten blijken daarnaast het liefst tussen 14.00 en 17.00 uur te shoppen, met een piek om 15.00 uur. Tussen 9.00 en 12.00 uur zijn de winkelstraten het rustigst, concludeert CityTraffic.

Waar de grootste steden veel winkelend publiek blijven trekken, geldt dat niet voor steden met vijftig- tot honderdduizend inwoners. Daarnaast trekken shoppers relatief vaker naar winkelcentra dan naar binnensteden, merkt Lubbers. Die trend is volgens hem in de strenge winter van vorig jaar ingezet. Mensen zijn vanwege de sneeuw destijds vaker naar winkelcentra gegaan in plaats van naar binnensteden. “Kennelijk is dat goed bevallen en is een groep mensen dat blijven doen.”

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends