‘Doorstart Schoenenreus geen vooropgezet plan’

Het faillissement en de snelle doorstart van Schoenenreus in 2013 was geen manier om van dure winkelmedewerkers af te komen. Dat stelde advocaat Geert Verschuur dinsdag in een zaak die ruim honderd ontslagen werknemers hadden aangespannen.

Bij de doorstart hebben de directie en aandeelhouders gekeken welke werknemers het meest geschikt waren voor de banen die overbleven na het bankroet. “Er was geen vooropgezet plan”, aldus Verschuur. “Schoenenreus heeft tegenslagen niet kunnen verwerken. Er was geen andere mogelijkheid.” De aandeelhouders en bestuurders gingen volgens hem bij het faillissement in januari 2013 voor miljoenen het schip in.

De winkelketen had een schuld van ruim tien miljoen euro, maar maakte op dezelfde dag een doorstart met een nieuw winkelconcept, minder winkels en duizend van de vijftienhonderd werknemers. Een deel van het personeel dat zijn baan verloor eist een schadevergoeding en heeft zich verenigd in een stichting. De geëiste financiële compensaties variëren volgens hun advocaat Jack Linssen van duizenden euro’s tot tonnen per oud-werknemer.

De belangen van de werknemers zijn geschonden, aldus de advocaat. Personeel met de langste contracten verloor zijn baan. Daarnaast was er volgens Linssen een serieuze partij die belangstelling had voor de failliete schoenenketen. “Die heeft voortdurend op de deur geklopt en wilde graag aan tafel met de curator. Daar is op geen enkele wijze op gereageerd”, zei hij eerder in de Telegraaf. De stichting wil 33 betrokkenen onder ede laten horen over het faillissement, waaronder ex-directeuren, banken en de curator.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!