In de negentiende eeuw heeft Albert Sinkel zonder het te weten de basis gelegd voor wat later een warenhuis zou gaan heten. Zijn winkels van Sinkel in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Leiden en Leeuwarden werden synoniem voor een rommelige winkel waar alles te koop is. De chaotische winkels van toen, die vooral op partijgoederen dreven, zijn inmiddels vervangen door strak georganiseerde internationale ketens waar op alle details wordt gelet.
Retail is kortom een volwassen economische activiteit geworden. Volwassen, maar nog niet volgroeid, zo laten de ontwikkelingen van de laatste jaren zien. Er zit namelijk een tweede industriële revolutie aan te komen, die zijn weerga niet kent. De bladen staan vol van omnichannelontwikkelingen en webwinkelwetenswaardigheden, maar dat is allemaal kinderspel. In de Verenigde Staten zijn inmiddels met succes de eerste grootschalige tests afgerond met bluetooth low energy (BLE), waardoor via bluetooth 4.0 contact kan worden gelegd met alle in een winkel of stadion aanwezige smartphones en vervolgens via Paypal (of diens concurrenten) na eenmalige toestemming van de klant, gepersonaliseerde id’s kunnen worden verkregen.
Op basis van deze id’s kan een retailer gepersonaliseerde informatie en aanbiedingen naar de in de winkel aanwezige klanten sturen. Het klinkt allemaal een beetje Big Brother-achtig, maar de Major League Baseball Association heeft al met succes laten zien hoe handig een dergelijke applicatie kan zijn. Met de MLB-app op uw smartphone verschijnen er automatisch toegangskaarten op het scherm als u in de buurt van een MBA stadion komt en wordt u de weg gewezen naar de beste ingang en uw zitplaats. Indien u in het stadion in de buurt komt van een winkel of foodstore, worden u desgevraagd gerichte aanbiedingen gedaan, gebaseerd op uw eigen wensen en koopgedrag uit het verleden. Ook betaling kan via deze technologie op geëncrypteerde wijze plaatsvinden, zonder dat u de telefoon uit uw zak hoeft te halen.
Klanten reageren enthousiast op deze technologische revolutie en hoewel privacy bij ons hoger in het vaandel staat dan in de Verenigde Staten, verwacht ik dat we binnenkort de eerste bluetooth 4.0-applicaties in Nederland zullen gaan verwelkomen. En zo gaat langzamerhand de mobiele telefoon een centrale rol vervullen in het retailproces en wordt de Winkel van Sinkel binnenkort vervangen door een Winkel van Rinkel.
Antoine Endtz is advocaat/ondernemer met een passie voor retail, IT en communicatie. Endtz heeft een maandelijkse column in RetailTrends. Deze column verscheen in het oktobernummer van het magazine.
Column: De Winkel van Rinkel
Gepubliceerd op 23 oktober 2014 om 00:00
Reacties 0