Boer: ‘Adviseurs jutten AH-franchisers op’

De franchisenemers van Albert Heijn laten zich in het slepende conflict over verrekende kosten opstoken door hun raadgevers. “Ze laten zich wijs maken dat er meer te halen is dan daadwerkelijk het geval is”, zegt ceo Dick Boer van Ahold in Het Financieele Dagblad.

De Vereniging van Albert Heijn Franchisenemers (VAHFR) eist tweehonderd miljoen euro van het concern. Ahold heeft zijn franchisers dat bedrag tussen 2008 en 2012 te veel aan kosten gerekend, stelt de vereniging. Ahold heeft zeventien miljoen euro voor zogenoemde franchisegerelateerde kwesties gereserveerd, zo blijkt uit het verslag over het derde kwartaal dat donderdag is gepubliceerd.

De VAHFR heeft volgens Boer geen reële verwachtingen. “Albert Heijn heeft al dertig jaar lang de meest transparante franchiseformule die je je kunt voorstellen. Dan kun je wel roepen dat je zo veel miljoenen van iemand tegoed hebt, maar als dat niet in lijn is met de afspraken, is dat een vreemd standpunt”, stelt de ceo.

Algemeen directeur Sander van der Laan wees onlangs ook naar het bestuur van de franchisers als oorzaak van het langslepende conflict. “De wil ontbreekt aan de zijde van het bestuur om aan de onderhandelingstafel tot een oplossing te komen”, zei hij tegen Distrifood.

Het supermarktconcern heeft volgens hem ‘een prima verstandhouding’ met de individuele ondernemers. Met het bestuur van de franchisevereniging is dat niet het geval. “We hebben lang gesproken over onder meer de afrekening van de laatste paar jaar en de e-commerceactiviteiten, maar zijn er niet uitgekomen.”

Eerder deze maand besloten de ondernemers unaniem hun moederconcern te dagvaarden. Wat de franchisers willen bereiken met hun rechtszaak is niet bekendgemaakt. “We hebben afgesproken dat we daarover naar buiten toe geen mededelingen doen”, aldus de ondernemers.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends