Mud Jeans gooit businessmodel over een andere boeg

Fashionretailer Mud Jeans stopt met zijn leasemodel en werkt aan een winkelnetwerk. Dat vertelt oprichter Bert van Son van het duurzame jeanslabel aan Het Financieele Dagblad.

Bij het leasemodel kregen klanten voor een vast bedrag per maand een nieuwe broek. Voortaan kopen consumenten voor 119 euro een nieuwe jeans, die ze na verloop van tijd kunnen inleveren. Wie dat doet en een nieuw exemplaar koopt, krijgt een leven lang dertig euro korting. Van de ingeleverde jeans worden nieuwe producten gemaakt.

Daarnaast is Mud Jeans bezig met het opbouwen van een winkelnetwerk waar het label in de schappen komt. Het wordt volgens Van Son een select aantal, van ondernemers die trots zijn dat ze het merk mogen verkopen. “Ik wil geen grote voorraden, niet iedere vier weken een nieuwe collectie en geen uitverkoop. Deze winkels verkopen wat de consument vraagt, niet meer dan dat.”

Het leasemodel waarmee Mud Jeans eerst werkte, bleek in de praktijk onvoldoende rendabel. Van Son moest bijvoorbeeld de btw, inkoopprijs en verzendkosten voorfinancieren. “Klanten betaalden per maand. Het geld liep op straat, maar kwam niet binnen in het bedrijf”, aldus de eigenaar.

Hij kreeg geen financiering bij banken voor zijn activiteiten. “Ze vonden mijn verhaal niet goed en dat was ik eigenlijk wel met ze eens.” Daarnaast kampte hij met de nasleep van het faillissement dat Mud Jeans in 2012 trof. Van Son maakte een doorstart en dat was achteraf naar eigen zeggen geen goed idee. “De voorraad en de inventaris bleken niets meer waard en mijn Italiaanse fabrikant moest ik tot twee jaar na het faillissement vooruit betalen.”

Met het nieuwe model verwacht Van Son dit jaar een omzet van zeshonderdduizend euro te realiseren. Volgend jaar moet dan één miljoen euro zijn. Mud Jeans was één van de RetailRookies die in het jubileumnummer van RetailTrends in de schijnwerpers stond. "Onze marge is flinterdun", vertelde Van Son toen. 

RetailTrends