Bruna lanceert binnenkort een flink aantal omnichannel concepten in het kader van ’24 uur met Bruna’. De facetten van dit omichannel project worden getest in een tijdelijke winkel in de parkeergarage bij op het hoofdkantoor, vertelt e-commercemanager Marc Thomassen tijdens Emerce Retail.
Bruna wil domineren op beleving en excelleren in toegankelijkheid, aldus Thomassen. Zo komen in de winkels tablets, waarmee consumenten e-books en online magazines kunnen lezen. Doel hiervan is het promoten van het lezen van e-books en het onder de aandacht brengen van de Bruna Tablisto-app. Met deze app kunnen shoppers online magazines, kranten en boeken lezen.
Daarnaast gaan klanten in de boekwinkels aan de slag met selfservice door bij een bestelterminal informatie over een boek op te vragen. Hiervoor kunnen ze de code van het boek scannen of het boek via het touchscreen opzoeken. Vervolgens voeren ze met hun smartphone online een code in die hen een gratis preview van de inhoud van het boek oplevert. “We willen hier geen aparte Bruna-app voor lanceren, want die gaat niemand gebruiken”, aldus Thomassen. “Consumenten willen niet van elke retailer een app hebben.”
De bestelzuil werkt met dezelfde infrastructuur als de website en de Bruna Tablisto-app. “Alle data wordt centraal georganiseerd, zodat het een aankoop gelijk wordt gepusht in de Tablisto-app.” Aankopen bij de terminal kunnen contactloos worden afgerond door middel van de NFC-terminal. “In samenwerking met Rabobank en ING houden we proeven met betalen met iBeacons, maar dat is nog niet zover als we verwacht hadden”, stelt Thomassen.
Om consumenten beleving te bieden werkt Bruna aan de projectie van hologrammen op zijn winkelruiten. De etalages worden voorzien van een luidspreker, zodat passanten kunnen luisteren naar een hologram dat voorleest uit een nieuw boek. Aan de binnenkant van de etalages worden touchscreens geplaatst die van buiten toegankelijk zijn. Na sluitingstijd kunnen passanten hier bijvoorbeeld een boek bestellen waarvan de cover op de winkelruit geprojecteerd is. Betalen gebeurt voorlopig via een pinterminal in de ruit, maar er volgen volgens Thomassen op termijn andere betaalmethoden.
“Deze ontwikkelingen gaan nog steeds over het bezitten, maar er is een consumententrend gaande waarbij gebruiken belangrijker wordt dan eigendom”, stelt Thomassen. Met het ‘all you can read’-platform Bliyoo wil Bruna daarop inspelen. Hiervoor start binnenkort een pilot. “Ons doel was om hiervoor met vijftig consumenten te werken, maar inmiddels hebben we er tweeduizend gevonden.”
De proefpersonen gaan een maand lang gebruikmaken van Bliyoo, waarbij ze toegang hebben tot zeshonderd magazines en boeken. Daarbij gaat het niet alleen om de meest recente uitgaven. Ook archiefexemplaren van de magazines zijn beschikbaar, terwijl eerder gedownloade e-books in Tablisto eveneens via het platform te lezen zijn. De pilotperiode duurt een maand en wordt in mei geëvalueerd.
Overigens is de term ‘all you can read’-platform niet helemaal correct, aldus de e-commercemanager. Consumenten kunnen drie e-books of magazines tegelijkertijd op hun virtuele leestafel hebben. “In een bibliotheek mag je vaak ook maar drie boeken in één keer lenen. Als je er weer één terugbrengt heb je echter in principe weer onbeperkt toegang tot het volledige assortiment.”
Bruna projecteert hologrammen op winkelruit
Gepubliceerd op 23 maart 2015 om 00:00
Reacties 0