De gezamenlijke omzet van kledingwinkels lag in het eerste kwartaal bijna drie procent lager dan vorig jaar. Ten opzichte van 2008 ligt de omzet zelfs vijftien procent lager. Dat blijkt uit cijfers van ING die van een nieuw dieptepunt spreekt.
De Nederlandse consument is optimistischer en geeft meer uit: het consumentenvertrouwen is terug op het hoogste niveau sinds 2007 en in het eerste kwartaal gaven consumenten gezamenlijk 700 miljoen euro meer uit dan een jaar geleden. Maar kledingwinkels profiteren niet van dit herstel. De laatste jaren staat de omzet juist onder druk door dalende prijzen. Kleding was in het eerste kwartaal maar liefst drie procent goedkoper dan vorig jaar. De laatste keer dat kleding zo veel in prijs daalde was tien jaar terug, in 2005.
Mede als gevolg van de crisis zijn consumenten steeds prijsbewuster bij het kopen van kleding. Ze zijn gewend (geraakt) aan steeds langere perioden van uitverkoop en hoge kortingen. Daarbij ondervinden kledingwinkels veel concurrentie van bedrijven die alleen op internet hun kleding aanbieden. Inmiddels geeft al één op de zeven consumenten aan zijn kleding vooral op internet te kopen.
Het online shoppen beïnvloedt niet alleen traditionele kledingwinkels, maar de totale detailhandel, stelt ING. Pure players behaalden in het eerste kwartaal bijna vijftien procent meer omzet dan een jaar terug. De online omzet van de traditionele winkels steeg zelfs met meer dan twintig procent, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Online recensies zijn voor ruim één op de drie respondenten van ING's 'Vraag van Vandaag' belangrijker dan advies in de winkel, wanneer ze een aankoop overwegen. De bank noemt het verrassend dat de voorkeur ten opzichte van vorig jaar is verschoven richting de fysieke winkel: voor 43 procent weegt advies in de winkel zwaarder. “Met hun personeel hebben fysieke winkels een troef in handen die online minder makkelijk is uit te spelen: echt contact met de klant", aldus de bank.
Reacties 0