​Jumbo denkt aan eigen innovatietak

Supermarktketen Jumbo overweegt een eigen team op te zetten, dat met zijn e-commerceactiviteiten aan de slag moet. “We zijn daar serieus over aan het nadenken", zei e-commercedirecteur Roland van den Berg tijdens het event E-commerce Live!

Jumbo beschikt sinds vorig jaar november over een webwinkel en introduceerde sindsdien onder meer apps en tientallen pick-up points. Het bouwen van een online kanaal vergt volgens Van den Berg echter vooral veel investeringen vooraf. “Vooral in de technologie in de backend. De juiste producten op de juiste tijd in het juiste mandje gooien, dat is ongelooflijk complex."

Er zijn volgens de topman momenteel bijna twintig verschillende 'scrumbedrijven' bij Jumbo betrokken om e-commerce mogelijk te maken. De ene partij is verantwoordelijk voor de app, waar de andere zijn platform doorontwikkelt. “We zoeken een manier om die technologische innovatie sneller te maken", stelt hij. “We zijn met één van die partijen aan het praten om bepaalde dingen te insourcen."

Jumbo kampt volgens Van den Berg met een 'uitdagende' winst- en verliesrekening voor zijn online activiteiten. Consumenten verwachten bijvoorbeeld dat ze online bestelde boodschappen gratis kunnen afhalen, terwijl de supermarktketen daar veel meer kosten voor moet toevoegen. “Het is financieel een zeer uitdagend gebeuren."

De bijkomende investeringskosten beschouwt Van den Berg als 'entry barriers'. “Daardoor kan ik comfortabel kijken naar nieuwe concurrentie in de markt, want het is heel lastig om te doen. En nu de infrastructuur staat is het makkelijker om een thuisbezorgservice op te zetten, meer assortiment toe te voegen of met HelloFresh-achtige proposities te starten."

Lees op RetailWatching de drie online uitdagingen waar Jumbo tegenaan loopt bij het realiseren van zijn online ambities.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends