De Belgische privacycommissie waarschuwt retailers dat ze niet zomaar klantgegevens mogen verzamelen via de wifi-signalen van smartphones. Veel retailers vragen geen toestemming voor wifitracking, meldt De Tijd.
“De ervaring leert dat mensen dan weigeren om gevolgd te worden”, aldus voorzitter Willem Debeuckelaere van de commissie. Het is niet voldoende om consumenten op de hoogte te stellen over de wifitracking. Retailers moeten klanten de mogelijkheid geven om niet langer gevolgd te worden via de wifi-signalen. Zodra een winkelketen de verzamelde data commercieel wil gebruiken, moeten klanten daarnaast vooraf toestemming geven.
In ons land maakt onder meer Bas Group gebruik van wifi-tracking in zijn winkels. Retailers kunnen met de technologie daarnaast hun eigen personeel volgen. “Dat bezorgt wellicht het gevoel van ‘big brother is watching you’, maar het past in een tijd waarin retailers hun winkel optimaliseren”, zei directeur Bart Schmitz van PFM, leverancier van bezoekerstelsystemen, daarover in RetailTrends.
Steeds meer retailers willen volgens hem de mogelijkheden van het systeem benutten. Nederland loopt met het aantal cases Europees gezien behoorlijk voorop, aldus Schmitz. “Net als in de Verenigde Staten, waar winkelketens als Nordstrom en Benetton al langer met wifi-tracking werken, raakt het algemeen geaccepteerd.”
Reacties 0