​Albert Heijn doet het zonder caissières

Albert Heijn heeft in Amsterdam zijn eerste volledige zelfscansupermarkt geopend. Kassamedewerkers hebben er plaatsgemaakt voor verschillende vormen van zelfscannen. Dat heeft de supermarktketen dinsdag bekendgemaakt.

Albert Heijn werkt in zeven to go-vestigingen al zonder caissières. De komende periode wil de Ahold-dochter onderzoeken hoe klanten reageren op een volwaardige supermarkt met alleen zelfscanmogelijkheden.

Klanten kunnen aan de Weteringschans in Amsterdam met de handscanner of hun smartphone direct vanuit het schap scannen en bij de betaalpaal voor de uitgang afrekenen. Daarnaast zijn er zogenoemde scan&go-kassa’s voor de snelle boodschap, waarbij de producten één voor één langs een scanner gehaald kunnen worden. Betalen met contant geld is niet mogelijk.

“Het is voor het eerst dat we alle drie de zelfscanmogelijkheden in één winkel combineren”, zegt directeur winkels & distributie Cees van Vliet in Het Parool. Albert Heijn is ook bezig om afrekenen mogelijk te maken via de Appie-app, die klanten al kunnen inzetten om producten te scannen. Daarvoor wacht de keten volgens hem nog op groen licht van de banken en betaalinstellingen.

Er werken volgens de supermarktketen evenveel medewerkers als in andere supermarkten. Die tijd die vrijkomt doordat ze niet achter de kassa hoeven te zitten wordt naar eigen zeggen besteed aan het verwelkomen van klanten, beantwoorden van vragen, hulp bieden bij het zelfscannen en uitvoeren van controles.

De winst voor Albert Heijn zit volgens Van Vliet in het vrijkomen van winkelmeters. De bewuste vestiging in Amsterdam is met vijfhonderd vierkante meter aan de kleine kant. “Doordat we geen kassablokken hoeven neer te zetten, is er meer ruimte voor het assortiment.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!