Gepeperde meningen, rake observaties, niet te missen innovaties, opvallende onderzoeken. RetailWatching tipt wekelijks artikelen van over de grens die de moeite van het lezen waard zijn. Deze week artikelen die voorbij kwamen op The New York Times, Fast Company, Fortune, BBC en Forbes.
Food deserts
Walmart is sinds gisteren bezig in totaal 154 winkels in zijn thuisland te sluiten. Maar omdat de winkeldichtheid in de Verenigde Staten niet zo groot is als in ons land, hebben die sluitingen soms desastreuze gevolgen. ‘Food deserts’ liggen op de loer.
Lees verder bij The New York Times: http://nyti.ms/1SobnNF
Reïncarnatie
IKEA is een van de populairste woonwinkelketens ter wereld, mede dankzij zijn prijs-kwaliteitverhouding. Zo koop je voor nog geen tientje een LACK-tafel, die jarenlang meegaat ondanks dat hij helemaal van papier is gemaakt. De retailer gelooft in een toekomst waarin zijn meubels nooit verloren gaan.
Lees verder bij Fast Company: http://bit.ly/1ZYndPp
Allemaal managers
Menig retailer kijkt met enige jaloezie naar de Apple Store. Daar wordt bijvoorbeeld de hoogste omzet per vierkante meter behaald van alle retailers in de Verenigde Staten. Inmiddels telt het concern zo’n zestigduizend winkelmedewerkers. Hoe je die allemaal tevreden houdt? Door ze te behandelen als ‘executives’.
Lees verder bij Fortune: http://for.tn/1PY6ZjJ
Smash and grab
Het afknijpen van leveranciers is een terugkomend onderwerp binnen de retail. Eens in de zoveel tijd staat er weer een bedrijf op dat eigenhandig de betalingstermijn oprekt. Holland & Barrett maakt het nog wat bonter, getuige de beschrijving ‘smash and grab raid’. Etalagedieven zijn het.
Lees verder bij de BBC: http://bbc.in/20aZNf0
The next big thing?
Virtual reality wordt niet zelden beschreven als ‘the next big thing’. J.C. Penney ziet er in ieder geval brood in en liet consumenten kennismaken de Oculus Rift. Maar wat is eigenlijk de meerwaarde van virtual reality voor de retail?
Lees verder bij Forbes: http://onforb.es/1QKC7Z1
Reacties 0