Een winkel met alleen spullen voor op het balkon, hij bestaat. En hij opende al bijna een jaar geleden zijn deuren in de Jan Evertsenstraat in Amsterdam. Designbureau Studio Mokum deelt nu het ontwerp van de winkel met de toepasselijke naam De Balkonie.
De Balkonie is naar eigen zeggen de eerste winkel in ons land die alleen maar gericht is op de inrichting van het balkon. Klanten kunnen er terecht voor verschillende planten, meubels en accessoires die te gebruiken zijn voor een stadsbalkon.
Dat de winkel in Amsterdam zijn deuren heeft geopend is niet heel verwonderlijk. Zoân zeventig procent van de huizen heeft daar een (klein) balkon, stelt mede-eigenaar Friederieke Joppen. Dat zijn volgens haar vaak verwaarloosde plekken, die voor de helft gebruikt worden als opslagplek en voor de andere helft door duiven. âMensen hebben moeite met het vinden van leuke buitendecoratie, passende meubels en planten die op een balkon groeienâ, zegt zij op Retail Design Blog. âIk denk dat een groene privéplek in de stad mensen gelukkig maken, dus wilde ik een winkel openen om te helpen dit probleem op te lossen.â
Voor de inrichting van de winkel is de bestaande zandkleurige terrazzo vloer hersteld en zijn de muren lichtgrijs geschilderd. Voor de presentatie van accessoires is gebruikgemaakt van kopergroenen vintage schappen. Meubels zijn in diverse opstellingen gepresenteerd op houten pallets, evenals de planten en aanbiedingen.
De identiteit van de winkel is gebouwd rond de illustraties van Peter-Paul Rauwerda, een vriend van de winkeleigenaren. De illustrator van kinderboeken van onder meer Guus Kuijer en Lydia Rood heeft een serie pentekeningen gemaakt, die zijn gebruikt voor het logo en andere communicatie in de winkel.
Beeld: Jolanda Kruse
Reacties 0