Appdate: Shopify, NoFoodWasted en Visa

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Shopify, NoFoodWasted en Visa.

Shopkey
Shopify wil retailers helpen om één-op-één met hun klanten te kunnen communiceren. Daarvoor heeft het online winkelplatform de app Shopkey gelanceerd. Hiermee kunnen retailers via sms, WhatsApp, Messenger, WeChat of welke berichtendienst dan ook praten met consumenten.

Na installatie van de app, kunnen retailers door hun volledige productaanbod zoeken en links en foto’s van producten naar klanten sturen. Wie dat te gewaagd vindt, kan de app ook gebruiken om eerst eens wat linkjes en foto’s te plaatsen op bijvoorbeeld Facebook, Twitter en Instagram. De linkjes leiden naar de eigen webshop, via Shopify geoptimaliseerd voor mobiele devices. Shopify ziet de app voorlopig nog als ‘experiment.’ Hij is vooralsnog dan ook alleen beschikbaar voor iPhone.

Afgeprijsd
De Nederlandse startup NoFoodWasted heeft een tijdje geleden al zijn app Afgeprijsd gepresenteerd. Daarmee kunnen consumenten in één oogopslag zien welke voedingsmiddelen in de supermarkt waar zij in de buurt lopen zijn afgeprijsd, omdat ze richting de uiterste houdbaarheidsdatum lopen. Het duurde even voordat supermarkten hier ook daadwerkelijk mee aan de slag gingen, maar nu is het zover. Een aantal Brabantse vestigingen van Albert Heijn en Plus heeft de primeur.

De app wordt gekoppeld aan het kassasysteem, waardoor de beschikbare informatie over afgeprijsde producten actueel blijft. Het systeem wordt iedere twintig seconden geactualiseerd. In Duitsland is onder de naam FoodLoop een vergelijkbare app actief.

Token Service
Betalen kan al via allerlei apps op smartphone en tablet, dus waarom niet op in auto’s geïntegreerde apps? Visa heeft zijn in 2014 ontwikkelde Token Service vrijgegeven aan autofabrikanten. De verwachting is dat automobilisten op korte termijn zullen kunnen betalen vanuit hun auto.

Visa heeft in samenwerking met verschillende partijen meerdere apps ontwikkeld. Zo is samen met Honda een app gefabriceerd waarmee bestuurders hun benzine kunnen betalen. Via de display in de auto berekent de app precies hoeveel benzine nodig is, hoeveel dat kost en kan ook direct via Visa’s online betaalservice afgerekend worden. Inderdaad, internettoegang in de auto is dus wel noodzakelijk. Met vergelijkbare apps van Visa zullen automobilisten binnenkort fastfood kunnen bestellen en voor hun parkeerplek kunnen betalen. De apps worden binnenkort stuk voor stuk getest, steeds in perioden van drie maanden.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in