Retailreuzen Amazon en Walmart laten hun beleid rond price matching los. Waar de retailers voorheen in gevecht waren om de laagste prijzen, gaan zij nu uit van hun eigen kracht, schrijft TechCrunch.
Walmart hanteerde de afgelopen jaren een laagste prijsgarantie. De retailer heeft inmiddels zo veel vertrouwen in het eigen merk dat het deze manier van het bepalen van prijzen heeft laten vallen. De retailer denkt een sterk genoeg merk te zijn dat consumenten hen altijd weten te vinden wanneer zij op zoek zijn naar een product.
Amazon claimde afgelopen jaren het goedkoopst te zijn. Hierbij ging de online retailer zo ver dat het prijsverschillen tot zeven dagen na aankoop terug gaf aan de klant. Dit zorgde er volgens experts voor dat Amazon regelmatig artikelen onder de kostprijs verkocht.
Met deze strategie groeide Amazon uit tot één van de grootste retailers wereldwijd. In 44 procent van de gevallen leidt een zoektocht naar een product rechtstreeks naar de bekende webwinkel. Nu het merk zo sterk is stopt Amazon met dit prijsbeleid en bepaalt het zelf de prijzen van producten die het verkoopt, zonder direct naar concurrenten te kijken.
Reacties 0