'Overheidsmaatregelen nodig tegen leegloop winkelstraat'

'Overheidsmaatregelen nodig tegen leegloop winkelstraat'

Van alle winkelgebieden in ons land zag 85 procent het bezoek sinds 2004 teruglopen. Zo is het totaal aantal passanten dat op zaterdag door de winkelstraat loopt teruggelopen van ruim 3,4 miljoen in 2004 naar ruim 2,7 miljoen nu, een daling van 21,2 procent. De afgelopen vijf jaar is het aantal zelfs met 450 duizend gedaald, schrijft ABN AMRO in een vrijdag verschenen rapport.

Binnensteden trekken sinds 2004 19,8 procent minder bezoekers en doen het daarmee nog het best van alle winkelgebieden. Positieve uitschieters zijn Leeuwarden, Amsterdam en Eindhoven, die het aantal bezoekers juist flink zagen toenemen. Buiten de binnensteden scoren Middelburg, Zeist, Geleen, Ede, Nijkerk en Cuijk goed.

Deze plaatsen zijn echter positieve uitzonderingen, stelt sectoreconoom Sonny Duijn. De terugloop in het aantal bezoekers is volgens hem door het hele land te zien. “Het teruggelopen bezoek is een signaal dat het onderscheidend vermogen van winkelgebieden onder druk is komen te staan.”

De daling wordt volgens hem veroorzaakt door de economische crisis die in 2008 uitbrak en waardoor de koopkracht van huishoudens afnam. Ook de opkomst van online winkelen speelt een rol, stelt Duijn. “De urgentie moet hoog zijn om de daling van het aantal passanten te stoppen en de samenwerking hiertoe te zoeken.”

De bank pleit voor het sluiten van winkelgebieden in krimpregio’s. Provincies moeten daarbij het voortouw nemen. Grootschalige overheidsmaatregelen kunnen de dalende trend volgens Duijn doen keren in de komende jaren, ondanks dat de online verkopen blijven groeien. “Door de juiste ingrepen centrale overheden, collectief optreden van retailers, pandeigenaren en gemeenten kan de winkelstraat uit de negatieve spiraal komen en over enkele jaren weer floreren.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!