​‘Europese FMCG-markt groeit trager dan ooit’

​‘Europese FMCG-markt groeit trager dan ooit’

De bestedingen in Europese supermarkten aan dagelijkse boodschappen als voedsel, drank en toiletartikelen, groeiden in het tweede kwartaal van dit jaar met 0,8 procent. Dat is de laagste groei sinds onderzoeksbureau Nielsen in 2008 begon met deze metingen.

Het aantal verkochte producten in de categorie fast moving consumer goods (FMCG) groeide met slechts 0,1 procent, het laagste niveau in de afgelopen twee jaar. Doordat ook de prijzen met 0,7 procent slechts een lichte stijging lieten zien, bleef de omzetstijging voor supermarkten beperkt tot 0,8 procent.

De Nederlandse FMCG-markt presteerde een fractie beter dan het Europese gemiddelde. Het aantal verkochte producten daalde weliswaar met één procent, maar dat werd gecompenseerd door een prijsstijging van 1,9 procent. De omzet voor supermarkten steeg daardoor met 0,9 procent.

Van de 21 onderzochte landen, liet Turkije met 8,9 procent de grootste stijging zien, gevolgd door Noorwegen met 3,5 procent en Zweden met 3,2 procent. Griekenland en Finland vertoonden de sterkste dalingen, met respectievelijk 7,2 en 4,6 procent.

De historisch lage groei in de Europese landen is volgens Europeon director of retail insights Jean-Jacques Vandenheede van Nielsen door twee factoren te verklaren. De eerste is dat Pasen dit jaar niet in het tweede kwartaal viel, terwijl dat vorig jaar wel zo was. “Maar belangrijker is de zeer lage groei in Frankrijk en Duitsland en de aanzienlijke daling in het Verenigd Koninkrijk, veroorzaakt door sterke prijsconcurrentie tussen winkels”, stelt hij. Waar Zuid-Europa in het verleden vaak verantwoordelijk was voor zwakke Europese prestaties, noemt hij Noord-Europa 'op dit moment het zorgenkind.'

RetailTrends