RetailTrends stelde drie jaar geleden ter gelegenheid van het honderdste nummer een retailcanon samen. Honderd hoogte- en dieptepunten van de Nederlandse retailgeschiedenis passeerden de revue. De komende vier weken staat RetailWatching stil bij de honderd grootste retailgebeurtenissen in ons land, aangevuld met enkele belangrijke ontwikkelingen die na het samenstellen van de canon nog hebben plaatsgevonden. Vandaag deel dertien, met onder meer de komst van H&M naar Nederland en de start van Action.
CBS gaat consumentenvertrouwen meten (1986)
Het Centraal Bureau voor de Statistiek komt met een nieuwe indicator: hoe groot is het vertrouwen van de consument in de huidige en vooral toekomstige economische situatie? Belangrijk voor de retail: de index stelt redelijk betrouwbaar vast of er goede of slechte tijden in aantocht zijn. Sinds 2008 bevond het consumentenvertrouwen zich lange tijd in de min. Begin 2013 werd zelfs een historisch dieptepunt bereikt. Sinds 2015 is het vertrouwen weer overwegend positief.
Paul Bringmann vindt La Place uit (1987)
Er zijn mensen die ervan overtuigd zijn dat V&D al veel eerder was omgevallen zonder Paul Bringmann. Dat kan weleens kloppen. Deze V&D-medewerker vindt in 1987 een geheel nieuw foodconcept uit en mag ermee aan de slag. Resultaat: vers, lekker en toch betaalbaar eten, in een Frans provinciale sfeer, in La Place. Inmiddels is het al ruim een kwart eeuw een doorslaand succes. Voor V&D bleek het uiteindelijk niet voldoende.
Hennes & Mauritz opent in Nederland (1989)
De Zweedse modeketen H&M vestigt haar eerste winkel in Nederland, in Zwolle. De formule: flink aanbod, betaalbaar, en ook nog hip. Het wordt een ware hit. Later timmert H&M marketingwise slim aan de weg door beroemde ontwerpers in te schakelen, zoals Karl Lagerfeld en Stella McCartney. In 2010 opent de grootste H&M-winkel in Nederland, op De Dam in Amsterdam.
Eerste hbo-retailopleiding (1992)
De Christelijke Hogeschool Noord-Nederland start met de eerste detailhandelsopleiding op hbo-niveau. De Retail Management School Leeuwarden start met een vierjarige opleiding gericht op managementfuncties in grote detailhandelsorganisaties. Retail is nu een echt vak waarvoor je kunt studeren. Het werd tijd.
Het woord ‘pinnen’ haalt de Van Dale (1992)
Pin staat voor ‘Persoonlijk Identificatie Nummer’ en pinnen voor betalen met je betaalpas. Pinnen is door Van Dale nu officieel tot woord verklaard. Van deze betalingsmethode wordt aanvankelijk spaarzaam gebruikgemaakt. Dat wordt anders als Albert Heijn als eerste pinnen bij de kassa invoert. Waarna, redelijk snel, de concurrenten volgen. In 2015 wordt er 3,23 miljard maal gepind.
Action verovert Nederland (1993)
Simpeler kun je een winkelformule niet maken: Action verkoopt vanaf het begin – vanuit een winkel in Enkhuizen – artikelen tegen erg lage prijzen. Wat voor artikelen? Nou, die artikelen die men ergens erg laag heeft weten in te kopen, van potten verf tot regenpakken. Je moet er maar opkomen. Inmiddels telt de keten meer dan zeshonderd winkels.
Reacties 0