Ze ruiken kansen, tonen lef én dragen bij aan consumentenverwachtingen. Maak kennis met de RetailRookies 2016-2017: tien jonge, innovatieve ondernemers en concepten die inspelen op nieuwe consumentenbehoeften en de winkelstraat kleur geven. Vandaag op RetailWatching: Gusto Moda en De Balkonie.
Hoewel de inspiratie uit Azië komt en de naam wat Italiaans aandoet, is Gusto Moda toch echt een Nederlands concept. Suzanne Jongert kwam op het idee toen ze op reis door Thailand langs vele tailorshops kwam, waar klanten kleding op bestelling en naar eigen smaak kunnen laten samenstellen. Je eigen kleding creëren zonder verstand te hebben van kleermaken, daar zag Jongert wel een onlinefashionconcept in. âKoop je bij populaire ketens als H&M en Zara, dan draag je toch kleding waar iedereen in loopt.â Bij Gusto Moda kan de klant zelf een jurk, tas of schoenen van veertien merken uit binnen- en buitenland naar eigen smaak customizen. Pas als de bestelling geplaatst is, gaat de producent ermee aan de slag. âWij hebben dus geen voorraad, dat scheelt enorm in de kostenâ, aldus Jongert.
Toen Friederike Joppen en haar vriend Thijs Box eens door een tuincentrum liepen, viel één ding hen op. Nauwelijks was er in het assortiment aandacht voor producten speciaal gericht op het balkon. âEn dat terwijl zeventig procent van de Amsterdammers een balkon heeftâ, zegt Joppen. Nog een ongemak voor stadsbewoners: tuincentra zijn vooral te vinden in de periferie. âDus toen dacht ik: waarom starten we geen balkonwinkel in de stad?â Na zeventien jaar werkzaam te zijn geweest als docente in het basisonderwijs, nam Joppen in december 2014 ontslag. Er was een pand beschikbaar in de Amsterdamse Jan Evertsenstraat, leveranciers werden enthousiast en in april vorig jaar, nog geen half jaar nadat Joppen haar ontslagbrief indiende, opende De Balkonie zijn deuren. Inmiddels droomt ze al voorzichtig van uitbreiding, om te beginnen met een tweede vestiging in de hoofdstad.
In het septembernummer van RetailTrends vertellen tien RetailRookies over hun onderneming en strategie. Naast Gusto Moda en De Balkonie komen Directlyfrom.nl, Reclaimed Jewels, Matt Sleeps, X Bank, Denoïsm, Bellamy Gallery, Fanfiber en Naturalicious aan het woord. Klik hier voor informatie over een abonnement op RetailTrends.
Reacties 0