Air Miles wil meer betrokkenheid bij zijn gebruikers genereren door sterker in te zetten op datagebruik. Vooral in het combineren van data is veel winst te behalen, zegt algemeen directeur Jacques Hoendervangers in het novembernummer van EtailTrends.
Van de zes miljoen spaarders die Air Miles in zijn database heeft, zijn er twee miljoen inactief. Die moeten weer gaan sparen, zegt Hoendervangers. Daarnaast moet ook bij de overige vier miljoen de mate van activiteit omhoog. Daartoe stuurt Air Miles onder meer tachtig miljoen e-mails per jaar op basis van individuele klantprofielen en berichten via Facebook. “Alles draait om de persoonlijke relevantie van het bericht”, aldus Hoendervangers.
De directeur noemt als voorbeeld een Air Miles-aanbieding voor een product van Praxis, één van de drie aandeelhouders van de Nederlandse organisatie. Zonder enige toepassing van data opent volgens hem zo’n 35 procent het bericht. Als klantprofielen zijn verrijkt met data, zoals of de klant een tuin of balkon heeft, verdubbelt dat aantal. Ook ligt het percentage dat doorklikt naar de aanbieding zes keer hoger.
De groei van activiteit is minder groot dan de hoeveelheid inschrijvingen, zegt Hoendervangers. “Zorgen we niet voor meer betrokkenheid, dan levert het dus weinig op.” Vanaf volgend jaar richt Air Miles zich weer actief op nieuwe spaarders.
Hoendervangers gaat in het novembernummer van EtailTrends dieper in op de meer datagedreven aanpak van Air Miles, en hoe het spaarprogramma ook in de toekomst relevant wil blijven. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.
Reacties 0