Door Hans Verstraaten
Bron: RetailTrends 11
Soms heb ik het gevoel – nee niet soms, vaak – vaak heb ik het gevoel als ik iets lees in een krant of op een beeldscherm: is dit echt, is dit serieus? Dit bijvoorbeeld: ‘Karwei opent pop-upstore in de Kalverstraat.’ Dat klinkt al raar. Even verderop lees ik ook nog dat het ‘als het ware een boetiekhotel is.’ En, jawel, er is een sapbar aanwezig. Poeh. Ik ken Karwei niet anders dan als een keten waar je op zaterdagmiddag heen gaat om doe-het-zelfdingen te kopen. Dat denk ik hoor, want elke vorm van klussen is mij door mijn echtgenote verboden. Helemaal terecht trouwens. En dan dit? Is dit echt? Een pop-upstore annex boetiekhotel met o zo hippe sapbar in de nou niet bepaald hippe Kalverstraat van een klusketen die betere tijden heeft gekend? Why, pourquoi, in godsnaam; waarom?
Hier nog zo een, maar nog stukken vreemder: ‘We worden platgebeld door landen uit het Midden-Oosten. Met name in Saoedi-Arabië, Dubai en Qatar hebben ze zeer grote interesse om een HEMA te openen.’ Juist ja. Niet Hermès of Prada maar onze HEMA wordt platgebeld door het ganse Midden-Oosten. Ik krijg nu ineens een verschrikkelijk vies beeld voor ogen. Je woont in Dubai, het is vandaag 42 graden (en gisteren en morgen trouwens ook) en je hebt ineens zin om in die ontzettende hitte een tompouce naar binnen te werken. De helft blijft aan je handen plakken, het ding smelt voor je ogen, drupt op je djellaba, hmmmm, lekker zeg. Hoe gaat dat overigens met de befaamde rookworst in die halalregio? En is, pakweg, de baas van Action al benaderd door de burgemeester van Riyad? “Hé jongen, luister. Gucci gaat weg hier. Liep voor geen meter, die tent. Interesse? Toplocatie hoor! En alleen al de vraag naar spotgoedkope fietspompen hier... Poehoe...”
Nog zo een: ‘Moderetailers gaan zich aanpassen aan het weer.’ Sorry? De rest van het bericht is nogal vaag. Het hoe en wat en waarom beats me, maar het principe is helder. Als het weer zich niet aan onze branche wil aanpassen door gewoon net als vroeger ver voor de klimaatverandering lekker lang te gaan vriezen en sneeuwen, dan passen wij – diepe zucht – ons wel aan het weer aan. Eh, en dan? Het hele jaar door T-shirts en shorts in de verkoop? Voorjaarsuitverkoop vanaf half januari? Alleen regenkleding en paraplu’s op regenachtige dagen?
Ergens ben ik stiekem ook wel een fan van die berichten die je in totale verwarring achterlaten. Zoals deze: ‘Amsterdamse winkeliers klagen over drukte.’ Ja, het is druk in Amsterdam. Vooral in het centrum. Dat is die plek waar al die winkels zijn gevestigd en waar al die toeristen rondwandelen en ook nog winkels binnenlopen. Maar het zijn er te veel hè. Te veel mensen, te veel toeristen vooral. Ja, het zal wel zijn dat dit tot extra omzet leidt maar...
MAAR WAT IS HET PROBLEEM? HALLO? Retailers die klagen over te veel klandizie en niet vertellen waarom ze daarover klagen – is dat een soort geheimtaal die ik niet begrijp maar jullie retailers wel? “Ach ja, te veel klandizie... Een klassiek retailprobleem hè? Erg, heel erg voor die Amsterdamse winkeliers.”
Je blijft je verbazen. ‘Hutspot denkt voor zijn internationale uitbreiding onder meer aan plaatsen als Kaapstad en New Orleans.’ Ik heb nog nooit van Hutspot gehoord, maar dit doet deze winkel: ‘Wij bieden ruimte aan talentvolle ontwerpers en opkomende merken en combineren dat met een lunchroom, bar of barbershop.’ Ziet u het voor zich? Ik niet. En waarom in godsnaam in Kaapstad en New Orleans? Wat hebben het charmante Kaapstad en het totaal verarmde New Orleans gemeen? En dan, zo lees ik even verderop, is er ook nog belangstelling uit Den Haag, Den Bosch en Breda. Breda! Ik kom er vandaan en kom er nog regelmatig. Kan een ruimte met talentvolle ontwerpers en opkomende merken gecombineerd met een lunchroom, bar of barbershop een succes worden in ons Breda? Ik zou zeggen: de kans dat ons NAC de Champions League wint is nog ietsje groter.
Dit zijn nog maar berichten van een week hè. En ik ben er niet naar op zoek gegaan, ik kwam het stomtoevallig tegen. Nu heb ik zo’n zin om naar de bakker in het dorp te gaan. Deze retailer heeft al twaalf jaar een heel helder verhaal. “Hoi Pim, hoe gaat het vandaag?” “Weer klote hoor.”
Reacties 0