​Europese consument juist somberder

​Europese consument juist somberder

Het consumentenvertrouwen in de Europese Unie is in februari met 0,9 punten gedaald tot min 5,2. Het is voor het eerst in zes maanden dat het vertrouwen daalde.

Vooral de hoge inflatie en politieke onzekerheid hebben een negatieve invloed op het consumentenvertrouwen, stellen economen van ING. Zorgen over werkloosheid zijn juist steeds minder van invloed. In de eurozone daalde het vertrouwen van min 4,8 naar min 6,2. ING voorziet voor het eerste kwartaal wel een groei van 0,4 procent van de consumentenbestedingen ten opzichte van de laatste maanden van vorig jaar.

Het Nederlandse consumentenvertrouwen bereikte deze maand juist het hoogste niveau in 9,5 jaar, meldde het CBS maandag. Zowel het oordeel over het economische klimaat als de koopbereidheid zijn iets gestegen ten opzichte van januari.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!